Nem kellenek a sokhengeres BMW motorok

2008.09.02. 11:03

A német gyártó kénytelen volt visszafogni V8-as, V10-es és V12-es motorjainak gyártását, mivel az utóbbi másfél-két évben drasztikusan csökkent a kereslet irántuk. Ugyanakkor négyhengeresből egyszerűen nem győznek eleget gyártani.

Az információk nem közvetlenül a gyártótól, de megbízható forrásból, a BMW szakszervezetének vezetőjétől, Manfred Schochtól származnak, aki elég világosan vázolta, milyen változások zajlanak a cég motorgyártásában. Schoch szerint jelenleg egyetlen műszak heti négy órában képes előállítani annyi V8-ast, amennyire a BMW-nek szüksége van, tíz- és tizenkét hengeresből pedig még ennél is sokkal kevesebbre van szükség. Ugyanakkor négyhengeres motorból éves szinten legalább félmillió példányra lenne szükség, ami jelenleg jócskán meghaladja a BMW motorgyárainak kapacitását. Állítólag már a szintén sikeres soros hathengeresek gyártásának csökkentését fontolgatják Münchenben, hogy lépést tarthassanak a kereslettel.

A jelenség persze érthető: a benzin csillagászati árára reagál így a közönség. Akik eddig hathengeres BMW-t használtak, azok közül mostanság sokan megelégszenek egy négyhengeressel, és sokszor a régi V8-vásárlók - főként az észak-amerikai kontinensen - is inkább átülnek egy hathengeresbe, hogy olcsóbban közlekedhessenek. A jelenség a nagyobb BMW motorok választékának csökkenésével jár: valószínű, hogy a jövőben egyre többféle nyolc-, tíz- és tizenkét hengeres motort is kiváltanak egy-egy kisebb hengerszámú és hengerűrtartalmú turbófeltöltős szerkezettel. Egy ilyen motor teljesítményét ugyanis könnyű az igényekhez igazítani, miközben a gyártás is sokkal olcsóbb.