Orosz kézbe kerül a VM Motori fele

2008.09.04. 10:45

Az olasz dízelmotor-fejlesztő cég részvényeinek 50%-a a GAZ tulajdonába került, míg a tulajdonjog másik fele a General Motorsé maradt.

A VM Motori az 1970-es évek végén kezdett személyautó-dízelmotorokat gyártani, eredetileg az Alfa Romeo számára, de az 1980-as években már tucatnyi gyártó használta az általuk gyártott négyhengereseket: a Chrysler, a Ford, a GM és a Rover is a vásárlóik közé tartozott. A cég 2000-ben került külföldi kézbe: a felét a DaimlerChrysler, a felét a Penske csoport vásárolta meg. Az újabb tulajdonosváltási hullám 2007-ben indult meg: a Penske ekkor vásárolta meg a DaimlerChrysler részesedését, és adott tovább 50%-ot a General Motorsnak, amely gyakorlatilag itt fejleszteti korszerű személyautó-dízelmotorjai egy részét. Egyebek közt a VM Motori fejlesztése a GM-Daewoonál készülő kétliteres dízelmotor, amelyet elsősorban a Chevrolet típusokban, illetve az Opel Antara szabadidő-autóban használnak, de innen származik a Cadillac CTS-ben és az Opel Insigniában bemutatkozó három literes, 290 lóerős V6-os dízelmotor is.

A Penske csoport azonban nemigen profitált a VM Motori működéséből, így a cég másik felére is vásárlót keresett. Így került a képbe a GAZ, amely haszonjárműveihez, katonai járműveihez és Chrysler alapú nagykocsijaihoz korszerű, de megfizethető árú dízelmotorokat keresett. Így az olasz cég lényegében amerikai-orosz vegyesvállalattá alakul, bár valószínű, hogy továbbra is szállítanak motorokat külső megrendelőknek - például a Chryslernek, amely buszlimuzinjaiban és a Jeep terepjárókban használja a VM Motori 2,8 literes, négyhengeres dízelmotorját.