Új Renault Mégane: nem baj, hogy nem faros

2008.09.10. 11:37

A kiszivárgott gyári fotókon már láthattuk, milyen lesz az új kompakt francia, mostanra viszont a Renault hivatalos sajtóközleménye is megérkezett a harmadik generációs Mégane-ról, még több képpel és temérdek adattal.

Hat éve az előző Mégane nagy, kerek fenekével döbbentette le a világot. Sokan meg is vették az autót a formája miatt, de az eleinte meglepő külső hamar megszokottá vált, és maradt a méreg: miért csak 330 literes a csomagtartó. A francia tervezők láthatóan tanultak a hibából: az új Mégane formája sem nevezhető unalmasnak, viszont a térkihasználása nagyon sokat fejlődött. Az autó nagyobb lett, de nem sokkal: hossza 4,21-ről 4,3 méterre nőtt, tengelytávja 2,62 helyett 2,64 méter lett, viszont a kedvezőbb farkiképzés miatt csomagtere a kategóriában a legnagyobbak közé tartozik: 405 liter térfogatú. A karosszéria másik pozitív tulajdonsága, hogy a méretnövekedés ellenére is könnyebb lett: a gyáriak szerint átlagosan 8 kilogrammot sikerült faragni a tömegéből.

A Mégane belseje azonban nem csak a helykínálat miatt érdemel említést: a formatervezők belül is igyekeztek egyéni hangulatot teremteni. A műszerfalon jellegzetes csónakforma ismétlődik: a középső légbeömlőn, a rádió és a fedélzeti elektronika kezelőegységein, és az egész műszerfalon végigfutó íveken is találkozhatunk vele. Ezenkívül a kormány mögötti műszeregység sem a szokásos dupla karikás sablont követi: középre kör alakú, de digitális sebességmérő került, mellette viszont ott a hagyományos, mutatós fordulatszámmérő. A kormánykerék tervezése előtt viszont mintha elfelejtettek volna ötletelni: a négyküllős, terjedelmes, középrészű volán maga az unalom.

Az új kompakt motorválasztékáról is sok mindent elárult a Renault, igaz, egyelőre nem mindent. A paletta bőséges, bár némiképp kaotikus. A benzinmotorok sora két 1,6 literes négyhengeressel kezdődik, 100 és 110 lóerős változatot gyártanak majd. A következő lépcső a jól ismert 140 lovas kétliteres, a csúcsmodellbe pedig ugyanennek a motornak a TCe jelzésű, 180 lóerős turbóváltozata kerül. A korábban beharangozott 1,4 literes, 130 lóerős TCe turbómotort csak a bemutató után néhány hónappal, 2009 folyamán kezdik a Mégane-ba szerelni. A dízelmotor-választék igazán zűrzavarosnak tűnik, különösen mivel azt sem árulták el, hogy az egyes teljesítményszintekhez milyen motorok tartoznak. Lesz 85, 90, 105, 110, 130, 150 és 160 lóerős dízel Mégane. Ezek közül a leggyengébb négy a gyártó szerint 120 g/km-nél kevesebb szén-dioxidot ereget a levegőbe, és a 130 lóerős is csak 135 g/km-t. Azt viszont csak sejtjük, hogy a jól ismert 1,5, 1,9 és 2 literes dCi motorokról lehet szó.

Természetesen a harmadik generációs Mégane-hoz egy vadonatúj európai kompaktban elvárható valamennyi kényelmi felszerelés elérhető. A manuális klímaberendezés például az alapfelszereltség része - persze felárért kérhető automata is -, és van kétféle navigációs program, hordozható zenelejátszó csatlakoztatására felkészített gyári rádió, akár 3D-s hangzással, kulcs nélküli zárrendszer és indítás, illetve automata rögzítőfék, hogy csak néhány fontosabbat említsünk a hosszadalmas listából.

Az új Mégane bevezetésével nem késlekedik a Renault - érthető, hisz nyakán a konkurencia, rövidesen érkezik például az új VW Golf - így az első példányok már novemberben új tulajdonosaikhoz kerülhetnek. A típusválaszték azonban csak 2009-ben válik teljessé.