Travolution: közlekedési kísérlet az Audinál

2008.09.22. 08:18

A közúti járművek környezetkárosító hatása nem csak takarékosabb motorokkal, hatékonyabb katalizátorokkal és könnyebb karosszériákkal csökkenthető, de a forgalom gördülékenyebb szervezésével is. Az Audinál most egy olyan intelligens közlekedési rendszer fejlesztésén dolgoznak, amely összehangolja az autók mozgását és a közlekedési lámpák jelzéseit.


A Travolution fantázianevű rendszer, amelyet a Müncheni Műszaki Egyetemmel közösen kezdett kidolgozni az Audi, az egyes autók, és a forgalomirányító rendszer kommunikációján alapul. A lényeg, hogy a kísérleti járművekbe épített jeladók a közlekedési lámpákba épített érzékelőknek jelzik, hogy a jármű közeledik, így a lámpaváltások időzítésénél ezt az információt is figyelembe veheti a közlekedést irányító számítógép. Ezzel párhuzamosan a rendszer közli a sofőrrel, hogy mekkora sebességgel kell haladnia, ha zöld jelzésre szeretne a következő kereszteződéshez érni. Így elérhető, hogy az autóknak viszonylag sűrű forgalom mellett is csak minimális ideig kelljen várakozniuk. Ez nem csak a közlekedők, de a környezet számára is hasznos, hanem a környezet számára is, hiszen kevesebbet jár a motor feleslegesen, és menet közben is alacsonyabb a fogyasztás, hiszen nem kell üzemanyagot pocsékolni az autó ismétlődő felgyorsítására.


Egy ilyen rendszer persze csak akkor működőképes, ha minden autó és minden közlekedési lámpa fel van készítve az együttműködésre, ami elképesztő befektetést igényelne akár csak egyetlen város esetében is, így egyelőre csak kicsiben próbálgatják. Ingolstadtban, az Audi központjának környezetében alakították ki a kísérleti területet, ahol egyelőre 46 lámpát kapcsoltak be az intelligens hálózatba, és egy kisebb, A5-ösökből és A6 Avantokból álló flottával igyekeznek felmérni a rendszer hatékonyságát.

Mindez persze inkább a távoli jövőbe mutató, ma még csupán a rendszer működésének gyakorlati tesztelésére, és az irányítást végző programok tökéletesítésére alkalmas kísérlet, így az Audinál sem ígérnek semmi biztosat, de elképzelhető, hogy néhány évtized múltán lesznek városok, vagy akár egész országok, ahol a forgalom összehangolását hasonló módszerekkel oldják majd meg napjaink közlekedési problémáinak enyhítése érdekében.