Üzemanyagcellás Suzuki Párizsban

2008.09.22. 12:44

Bár egyre távolabbi célnak tűnik az üzemanyagcellás autók sorozatgyártása, időről időre érkeznek újabb működőképes prototípusok, amelyek ébren tartják a reményt.

Ezúttal a Suzuki készül bemutatni egy kísérleti járművet, amely a fényezésétől eltekintve nem látszik sokkal többnek egy szokványos SX4-nél, de a mozgatásához szükséges energiát már hidrogénből nyeri. A Suzuki rendszere viszonylag egyszerűnek tűnik: még a megszokott akkumulátorok is hiányoznak a rendszerből, a motorfék-űzemben visszatáplált energiát nagy kapacitású kondenzátorokban tárolják. Az SX4 FCV prototípust egy 68 kW, azaz 92 lóerő teljesítményű villanymotor mozgatja, míg a villamos áram előállításáról egy 80 kW-os üzemanyagcella-csomag gondoskodik. Ahogy a legtöbb villanymotor hajtotta autóban, itt sem használnak sebességváltót, ezért az autó végsebessége csupán 150 km/h. A hatótávolságot alighanem az SX4-es korlátozott befogadóképessége korlátozza 250 kilométerre – nyilvánvalóan beépíthettek volna nagyobb üzemanyagtartályt is, de csak a csomagtartó, vagy az utastér méretének drasztikus csökkentésével.

Az üzemanyagcellás hajtás a műszaki adatok alapján egyre inkább használható alternatívának látszik a belső égésű motorokkal szemben, de két komoly hibája akár évtizedekig is a jelenlegi, kísérleti fázisban tarthatja. Egyrészt a mai üzemanyagcellák gyártásához méregdrága katalizátor-fémeket alkalmaznak, amelyek miatt a sorozatgyártás egyelőre nem lehet kifizetődő, másrészt hiányzik az infrastruktúra a hidrogén biztonságos elosztásához, és nem is valószínű, hogy a közeli jövőben a benzinkutakéhoz mérhető mennyiségben épülnének hirogén-töltő állomások.