Elkészült az új, kompresszoros Audi S4

2008.09.23. 12:56

Az S5 kupé még V8-as motorral készül, de az S4-esbe a fogyasztás- és költségcsökkentés jegyében már csak hat henger jutott. Ez azonban egyáltalán nem baj.

Az Audi a Párizsi Autószalonon leplezi le az új A4-es sportváltozatát, de már most közzétették az első gyári fotókat, és a leglényegesebb információkat. A legfontosabb változás a motortérben történt: a jól bevált 4,2 literes V8-ast az új háromliteres, mechanikus kompresszoros TFSI V6-os váltja fel, amely a felújított A6-osban jelent meg először. Az S4-es számára persze egy paprikásabb változatot készítettek, amely 333 lóerős, maximális nyomatéka pedig 440 Nm, ami 2500-as és 4850-es percenkénti fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll. Ez utóbbi tulajdonságának köszönhetően a V6-os motor ugyanolyan dinamikusan mozgatja az S4-est, mint a 21 lóerővel erősebb V8-as az S5-öst: mindkét autóval 5,1 másodperc alatt érhető el a 100 km/h-s tempó, és az S4-es is könnyedén túlléphetné a 250 km/h-s sebességet, ha az elektronika engedné.

A feltöltős hathengeres sokkal takarékosabban is használható, mint nyolchengeres elődje: az S4 szedán 9,7, a kombi pedig 9,9 liter benzinnel is megtehet 100 kilométert vegyes ciklusban, míg az S5-ösnek ugyanekkora távolságra legalább 12,4 liter üzemanyag kell. A két, azonos platformra épülő autó többi műszaki megoldása szinte egy az egyben megegyezik. Ugyanaz a hatfokozatú kézi váltó kerül mind a kettőbe - bár az S4-eshez hétfokozatú S-Tronic mechanikus automata is választható -, és a Quattro hajtás is ugyanúgy osztja el a nyomatékot a tengelyek között: elölre 40, hátulra 60% jut a hajtóerőből.

Az Audi szokásához híven óvatosan bánt az optikai tuninggal. Az S4-est valamivel nagyobb első légbeömlői, hátul egy kis diffúzorszerű lökhárítódísz, a négy kipufogóvég, némi plusz krómozás, 18 colos alufelnik és néhány alig észrevehető felirat különbözteti meg a mezei A4-esektől, de a részletek egyike sem igazán feltűnő. Belül már jobban látszik, hogy a csúcsváltozattal van dolgunk: a műszerfal, a kormány és a váltókar fémszínű betétei mellett a határozott oldaltartású sportülések is jelzik, hogy ezt az Audit a szokásosnál nagyobb sebességű kanyarodásra tervezték.

Az új S4-est néhány héten belül élőben is láthatja a Párizsi Autószalon közönsége, viszont a forgalmazás beindítására még várni kell: a kereskedőknél 2009 márciusában találkozhatunk először a típussal.