Hyundai i20: reszkethet Európa?

2008.09.26. 15:04

A Kia Cee'd és az i30 kapcsán már kiderült, hogy érdemes odafigyelni a dél-koreai autókra, és az i20 csak tovább erősíti ezt az érzésünket.

Az elődmodell - kegyeletből hívjuk most TB Getnek, ahogy Magyarországon egy időben forgalmazták - finoman fogalmazva nem volt nagy durranás. Kívül-belül semmilyen városi kiskocsi tűrhető helykínálattal, átlagos motorválasztékkal, egy picit talán drágán. Az európai B szegmensben dühöngő elképesztő versenyben egy ilyen autóval képtelenség labdába rúgni. Úgy néz ki, erre a koreaiak is rájöttek, ezért megpróbáltak egy olyan autót összehozni, amely megfelel az aktuális divatnak, méretben és teljesítményben pedig a konkurencia fölé ígér.

A formaterv a Hyundai európai központjában készült. Eredetinek nem mondanánk, ahhoz túl sok az ismerős forma - itt egy kicsit Opeles, ott egy kicsit Peugeot-s - viszont egyáltalán nem unalmas, sőt, koreai viszonylatban határozottan bátornak hat. Az i20 láthatóan nagyobb, mint az elődje: hosszabb, szélesebb, és biztosan nem magasabb lett. Számszerűen egyelőre annyit tudunk, hogy a tengelytáv 2,45-ről 2,53 méterre nőtt, a csomagtér pedig 295 literes, ami 40 liternyi gyarapodást jelent. Így nagyjából ugyanazt nyújthatja térkínálatban, mint a kategória legnagyobb modelljei, Renault Clio, a Fiat Grande Punto, az Opel Corsa vagy a Peugeot 207-es.

A motorválaszték is bőséges, és fajlagos teljesítmény tekintetében még jobb is, mint az átlag. A benzines kínálat az új, 78 lóerős, 1,2 literes négyhengeressel indul, de a vásárlók választhatnak 1,4 literes, 100 lóerős, vagy 1,6 literes, 126 lóerős motort is. Dízelmotorból kétféle lesz, négyféle teljesítménnyel: egy új fejlesztésű 1,4 literes 75 vagy 90 lóerővel, és a jól ismert 1,6 literes CRDi 115 vagy 128 lóerővel. A legtöbb motorhoz ötfokozatú kézi váltó jár, de a két nagyobbik benzineshez négyfokozatú automata, a legerősebb dízelhez pedig hatfokozatú kézi váltó is rendelhető.

A koreaiaknak ma már a felszereltséget tekintve sem kell szégyenkezniük. Az i20-hoz gyakorlatilag mindent kínálnak, ami manapság a B szegmensben elvárható, sőt, az alapfelszereltség is meglepően gazdag. Hat légzsák, kormányról vezérelhető rádió, keréknyomás-figyelő rendszer, állítható magasságú vezetőülés, klímaberendezés, villanyablakok és kulcs nélküli ajtónyitó már az alapváltozathoz is jár, bár elképzelhető, hogy itthon lesz egyszerűbb kivitel is a vonzóbb alapár kedvéért.

Tíz éve még másodhegedűsnek számított a Hyundai és a Kia Európában: nem túl jó autókat kínáltak nem nagyon magas áron, nem túl igényes vásárlóknak. A koreaiak azonban lassanként kitörnek ebből a skatulyából, és úgy néz ki, kezdik beérni a konkurenciát. Az i20 újabb esélyt jelent, hogy megmutassák, megtanultak jó autót építeni, és az alapján, amit eddig tudunk, úgy néz ki, a helyi konkurenciának van mitől félnie.