Új hétköznapi sportkocsik a Caterhamtől

2008.10.29. 11:00

Az R300 Superlight és Roadsport 175 típusok ugyan messze nem olyan brutálisak, mint az R500 , de így is életképes alternatívát jelentenek a legtöbb utcai sportkocsival szemben, és nem elérhetetlenül drágák.

A korábbi R300 Superlight, amelyet még 2002-ben mutattak be Rover motorral, a Caterham legnépszerűbb típusa volt éveken át, ami egyáltalán nem meglepő: 300 lóerő tonnánként már bőven elég közúton és versenypályán is az ellenfelek megtréfálásához. Az új, Ford motoros változatban is minden megvan ahhoz, hogy megismételje elődje sikerét. Az R300-as csupán 515 kilogrammot nyom, miközben kétliteres Ford Duratec motorja a Caterham Powertrain beavatkozásának köszönhetően 175 lóerős lett. Így üresen közel 340 lóerő jut egy tonnára, de egy 80 kilós átlagsofőrrel is 295 lóerő/tonnás fajlagos teljesítmény adódik. Nem csoda, hogy a szuperkönnyű sportkocsi akár 4,5 másodperc alatt elérheti a 100 km/h-s sebességet. Az autó végsebessége 225 km/h, ami nem tűnik soknak, de a legtöbb helyzetben így is jóval több mint elég, figyelembe véve, hogy a spártaian egyszerű autóban a sebességélmény sokkal intenzívebb, mint a nagyobb sportkocsikban.

Az R300-as közúton is közlekedhet, de elsősorban versenypályára való, hiszen minden kényelmi felszerelésnek híján van: sem teteje, sem szélvédője nincsen, viszont rendelhető részlegesen önzáró differenciálművel, fedélzeti adatgyűjtővel és száraz karteres olajozással. Ugyanakkor sokan inkább kanyargós országúton szeretnének élményautózni Caterhamjükkel, és nem versenypályákon stresszelni a köridők miatt: nekik készült a Roadsport 175 nevű modell. Ebbe ugyanaz a motor kerül, mint az R300 Superlightba, de a váltó hosszabbra áttételezett, ötfokozatú szerkezet, a futómű kényelmesebb hangolású, és alaptartozék a szélvédő, a vászontető, valamint a fűtőrendszer.

A Caterhameek viszonylag drágák a többi Lotus Seven hasonmáshoz képest, de az R300 Superlight és a Roadsport 175-ös még épp a megfizethető kategóriába esik: az előbbi gyárilag összeszerelve 9 millió forintnak megfelelő összegért vihető haza, míg az utóbbiért átszámítva mintegy 8 millió forintot kérnek. Készletben megrendelve mindkettő durván egymillióval olcsóbb, de ilyenkor még vár a tulajdonosra néhány hónapnyi szerelgetés a garázsban, és persze a végén a műszaki vizsgát is meg kell szerezni.