Da 0 a 100: 500-as Karl Abarth emlékére

2008.11.14. 14:19

Az Abarth márka alapítója holnap lenne éppen száz éves, és erről a nevét viselő Fiat részlegnél sem feledkeztek el.

A nagyszerű mérnök és versenyző a sebesség megszállottja volt, és a XX. század második felében csodás sport- és versenyautókat épített apró üzemében, így a Fiatnál úgy vélték, stílszerű, hogy egy Da 0 a 100, azaz 0-ról 100-ra jelzésű Fiat 500 különsorozattal állítanak emléket neki. A 101 darabból álló sorozat természetesen az 500 Abarth Esseesse változaton alapul, a motorja is ugyanaz az 1,4 literes, 160 lóerős turbós négyhengeres mint a szériakivitelnek, de a jobb gyorsulás kedvéért rövidítettek a váltó áttételezésén, így a típus 7,3 másodperc alatt gyorsulhat 0-ról 100-ra, a végsebessége viszont maradt 211 km/h. Ezen kívül az autó csak ehhez a kis sorozathoz kapható 17 hüvelykes felniket kapott, különleges, Nuvolari-szürke fényezést és sok Da 0 A 100 feliratot az autó különböző pontjaira.

Ki az az Abarth?


Karl Abarth
A Fiat tuning-részlegének alapítója 1908-ban született Bécsben, Karl Alberto Abarth néven. A tehetséges motorversenyző és mérnök fiatalabb korában felváltva dolgozott Olaszországban és Ausztriában, és csak 1934-ben költözött végleg Olaszországba, ahol nem sokkal később felvette a kevésbé idegen hangzású Carlo Abarth nevet. Szoros barátság fűzte a Porsche családhoz, első autógyártó cégénél, a Cisitaliánál együtt is dolgozott Ferry Porschéval, a híres stuttgarti sportkocsigyár alapítójával. A Cisitalia cég azonban 1948-ban megszűnt, így Abarth egy év múlva saját vállalkozást indított, immár saját neve alatt, és versenyautók, illetve tuning-kipufogók gyártásával kezdett foglalkozni. Ekkortájt alakított ki szoros kapcsolatot a Fiattal, amely 1971-ben meg is vásárolta tőle a kis műhelyt, és a későbbiekben a cég gyári versenyműhelyeként működtette azt. Az alapító egy rövid ideig tovább irányította a műhelyt, de hamarosan visszavonult, és Ausztriába költözött. Itt érte a halál 1979-ben.

Fiat 131 Abarth
Az Abarth műhely az 1980-as évekig működött a Fiat versenyrészlegeként, ám az ezredfordulóra szinte feledésbe merült a márkanév, csak a gyár által kiadott tuning-alkatrészeken tűnt fel a híres, skorpiót ábrázoló jelzés. Az olasz gyártó 2007-ben vezette be ismét a márkajelzést, amely alatt jelenleg a Fiat modellválaszték legsportosabb tagjait forgalmazzák. Emellett tavaly óta a gyári Grande Punto versenyautók is Abarth emblémával futnak az IRC versenysorozat futamain.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.