Csúcstechnikás alapmotor kerül a Toyota Aurisba

2008.11.19. 12:02

Ritkán találkozhatunk fejlett műszaki megoldásokkal tömegmodellek alapváltozataiban, de a Toyota most kivételt tesz. Vadonatúj, 1,33 literes motort készítettek az Auris számára, amely az egyik legtömörebb építésű, és legfejlettebb vezérlésű négyhengeresnek ígérkezik saját kategóriájában. Ráadásul stop-start rendszert is kínálnak hozzá, így a fogyasztása is szokatlanul alacsony.

Az eddig használt 1,4 literes VVT-i motor sem számított gyengének a maga 97 lóerejével, de az új négyehngeres kisebb hengerűrtartalma ellenére még erősebb: 101 lóerő és 132 Nm leadására képes. Mindez nagyrészt a fejlettebb, Dual VVT-i fantázianevű szelepvezérlési rendszernek köszönhető, amely mind a szívó, mind a kipufogószelepek vezérlési időit folyamatosan változtatja a fordulatszámtól függően. A megoldás nem új, de a Toyota eddig csak nagyobb teljesítményű motorokban alkalmazta, alapmotorba most kerül először.

A motorblokk szintén teljesen új: a tervezésekor a tömeg és a méretek csökkentése volt a legfontosabb szempont, valószínűleg azért, mert az Aurisnál sokkal kisebb modellekben is el kell férnie, például a törpenövésű iQ-t is forgalmazni szeretnék ezzel a motorral. Ennek megfelelően 13 kilogrammal könnyebb, 54 mm-rel rövidebb és 127 mm-rel keskenyebb lett, mint az 1,4 literes, amelyet felváltanak vele - állítólag nem sokkal nagyobb, mint az Aygo ultrakönnyű ezres háromhengerese. A korszerűbb motorhoz persze korszerűbb váltó is tartozik: az eddig használt ötsebességes helyett hatsebességes kézi váltó kerül az alap-Aurisba, sőt, motorleállító és újraindító rendszert is kínálnak az új típusváltozathoz.

A fejlesztések elsősorban az 1,33 literes motor fogyasztásán látszanak: vegyes ciklusban, 100 kilométeren megelégszik 5,8 liter benzinnel is, városi környezetben pedig 7,1 litert fogyaszt, 1,6 literrel kevesebbet, mint az elődje.

Az új motort egyelőre Japánból szállítják a Toyota brit összeszerelő üzemébe, ahol az Auris készül, de 2009 második felétől Európában is elkezdik gyártani, várhatóan nem csak az Auris, de más Toyota modellek, például a Yaris számára is.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.