EuroNCAP: Biztonságosak az új népautók

2008.11.26. 11:13

Az EuroNCAP legújabb töréstesztjén jó néhány leendő slágermodell kapott ötcsillagos minősítést, de akadnak persze kivételek.

A független szervezet tizenkét modell friss teszteredményeit hozta nyilvánosságra. A vizsgált autók nagyobb része, a tizenkettőből nyolc a felnőtt utasok számára maximális védelmet biztosít, legalábbis a kiosztott csillagok alapján: az Alfa MiTo, a Ford Fiesta, a Honda Accord, az Opel Insignia, a Peugeot 308CC, a Renault Mégane, a VW Golf és a Volvo XC60-as is öt csillagot kapott. A Ford Ka és a Mercedes Viano négycsillagos eredménye is elfogadható, maradt azonban két modell, amely jócskán kilóg a mezőnyből. A Dacia Sandero három csillaga jól mutatja, hogy a biztonság pénzkérdés, hiszen a román márka anyacége, a Renault a hasonló méretű Clio és Modus, illetve az új Mégane esetében is képes volt hibátlanul törő karosszériát előállítani. A sereghajtó azonban nem a Dacia filléres ötajtósa, hanem a Ford Ranger pick-up a maga kétcsillagos eredményével, igaz, az alvázas konstrukciók hagyományosan rosszul szereplenek a törésteszteken.

A gyermekek és a gyalogosok védelmének eredményeit nézve a mezőny sokkal szorosabbnak tűnik. A kis méretű utasok számára egyik vizsgált típus sem nyújt tökéletes védelmet: a Sandero, a Fiesta, a Mégane, a Golf, az Accord, az Insignia és az XC60-as négy, a többi jármű három csillagot kapott ebben a versenyszámban. A gázolásos tesztben a két csillagos átlagtól a Sandero és a Viano tért el lefelé, a Fiesta, a Golf és az Accord pedig felfelé egy-egy csillaggal.

Az eredmények jól mutatják, hogy az autógyártók számára még mindig a felnőtt-bábús törésteszt-eredmények a legfontosabbak - ha itt jól szerepel egy-egy modell, az elég egy komolyabb marketing-kampányhoz, és ennyi a legtöbb cégnek elég is. Az EuroNCAP ezen szeretne változtatni jövőre az új egyesített minősítőrendszer bevezetésével, amely már az összes eredményre együtt adja a csillagokat, alaposan megnehezítve, hogy bármelyik gyártó maximális eredményt érjen el.