15 milliárd dollárt kapnak az amerikai autógyártók

2008.12.06. 11:41

A kongresszus és a Bush adminisztráció megegyezett a gyorssegély kiutalásáról, amelyet néhány héten belül megkaphatnak a detroiti autógyártók. A végső összeg 15 milliárd dollár, ami ugyan jóval kevesebb, mint amennyire a GM, a Ford és a Chrysler számított, de arra elég lesz, hogy a három cég egyike se menjen csődbe márciusig, azaz Obama elnök és az új kongresszus hatalomra kerüléséig.

A háttérben komoly politikai csata zajlott: a házelnök, Nancy Pelosi és demokrata párttársai a segély gyors kiutalása mellett érveltek, míg Bush és a republikánus párt igyekezett elkerülni, hogy állami pénzből kelljen támogatni Detroitot. Végül azonban megszületett az alku, miután a demokraták beleegyeztek, hogy a 15 milliárd dolláros gyorssegélyt annak a 25 milliárdos hitelkeretnek a terhére utalják át, amelyet korábban a takarékosabb autók fejlesztésének és az autógyárak korszerűsítésének támogatására szavazott meg a törvényhozás. Ez az összeg ugyanis mindenképp az autóiparhoz került volna, csakhogy 2009 közepe előtt aligha kapta volna kézhez a három gyártó. A gyorsított eljárásban kiutalt 15 milliárd adófizetői dollárt persze egyik párt sem szeretné vakon az autógyártók nyakába önteni, ezért a tervek közt szerepel valamiféle ellenőrző testület vagy hivatal felállítása, amely a milliárdos segély felhasználását felügyeli majd.

Az autógyártók vezetői 28 és 34 milliárd dollár közti összeget kértek a kongresszustól - csak a GM egymagában 12 milliárdra becsülte a fennmaradáshoz szükséges summát - de ez egyfelől nyilván tartalmazott némi ráhagyást, hogy legyen miből alkudni, másrészt a 15 milliárdon túl a cégek további segítségre is számíthatnak. A márciusban hatalomra kerülő új elnök, Barack Obama ugyanis már korábban egyértelművé tette, hogy feltett szándéka megmenteni Detroitot, kerül amibe kerül.

A három autógyártó közül jelenleg a GM és a Chrysler helyzete a legrosszabb, gyakorlatilag mindkét vállalat a fizetésképtelenség határán van, így valószínűleg hozzájuk kerül a segélyösszeg nagyobb része, míg a Ford lassabban fogyó készpénztartalékának köszönhetően talán állami segítség nélkül is kihúzta volna tavaszig.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!