Hosszú távú szövetségest keres a Fiat

2008.12.10. 13:56

Korábbi válságelemzése alapján már sejthető volt, hogy saját vállalatának túlélését is kérdésesnek érzi a Fiat vezérigazgatója. Sergio Marchionne korábban azt mondta, a túléléshez legalább évi 5,5 millió autót kellene eladni, és az olasz gyártó messze nem felel meg ennek a kritériumnak: tavaly alig 1,2 millió autót tudott értékesíteni a vállalat, és ezen a téren nem is várható jelentős növekedés a következő egy-két évben.

Marchionne valószínűleg ezért is fogalmazott úgy egy interjú során a napokban, hogy a függetlenség ebben az üzletágban ma már nem járható út. Az igazgató félmondata alapján meg is kezdődtek a találgatások: vajon melyik konkurensével foghat össze a Fiat a válság hatásainak kivédése érdekében? Abban szinte minden elemző egyetért, hogy a legvalószínűbb partner a PSA Peugeot-Citroën lehet, hiszen a két cég már most is közösen fejleszt és gyárt több modellcsaládot, így haszonjárműveik többségét, és nagy buszlimuzinjaikat is. A napi kapcsolat tehát jól működik, és az együttműködés kiszélesítése mindkét gyártónak hasznára válna. A Fiat kétségtelenül komoly segítséget jelenthetne a PSA-nak a kisautók, és a kisebb hengerűrtartalmú benzinmotorok fejlesztése terén, míg a franciák a kompakt, vagy még nagyobb autók területén élveznek egyértelmű előnyt az olaszokkal szemben. Ráadásul mindkét cég hatalmas tapasztalatokat szerzett a dízelmotorok fejlesztésében, így ezen a téren is tovább erősíthetnék egymást.

A PSA persze nem az egyetlen lehetséges partner: bár kevésbé valószínű egy ilyen kapcsolat, szóba jött még a BMW neve is, amely szintén túl kicsinek tűnik a magányos túléléshez, és persze más kontinensek autógyártóinak - például az indiai Tatának, vagy valamelyik nagy kínai cégnek - is értékes segítség lehet a Fiat, amennyiben európai terjeszkedéssel szeretnének próbálkozni.

A Fiat számára egyértelműen a Renault-Nissan szövetség a követendő példa, azaz nem vásárlót, hanem többé-kevésbé egyenrangú partnert keresnek, amellyel hosszabb távon is egymás hasznára lehetnek, közösen fejlesztve jövőbeli típusaikat.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!