S60 Concept, a Volvo jövője

2008.12.16. 11:54

Agresszív forma és takarékos csúcstechnika jellemzi a következő Volvo S60-as előzetesét, amelyet a Detroit Motor Show-n mutat be a svéd gyártó.

Az S60-as korábban csak egy volt az egyforma Volvók közül, de úgy néz ki, a tervezők igyekeztek változtatni ezen. A következő generációt beharangozó tanulmányon persze felfedezhetők a svéd gyár modelljeinek jellegzetes vonásai: megmaradt például a masszívan kiszélesített övvonal, de ezúttal erősen lejt, és a kupészerű tetővel, illetve az érdekesen kusza orr-résszel sokkal vadabb, sportosabb összhatást eredményez, mint a korábbi Volvókon. Az S60 Concept azonban nem csupán karosszériája szokatlan vonalaival kelt feltűnést: a teljesen üvegezett tető mellett a hátsó oldalajtók felfüggesztése teszi igazán izgalmassá. Az ajtók ugyanis hátrafelé mozdulnak el, de nem a megszokott zsanérok segítségével: tolóajtó módjára csúsznak el, de ugyanakkor kifelé is elfordulnak. Így nincs szükség a tolóajtókra jellemző sínrendszerre, ugyanakkor nem is vágódhatnak ki menet közben, mint a hátrafelé nyíló öngyilkos ajtók, mégis szabadon hagyják a B-oszlop nélküli hatalmas nyílást az autó oldalán.

A különös ajtómegoldás persze aligha jut el a szériagyártásig, hiszen drága és bonyolult, viszont az autó orrába épített motor-váltó páros a végleges S60-asban is felbukkanhat. A svéd mérnökök egy 1,6 literes négyhengeresre bízták az autó mozgatását, amely azonban 180 lóerő leadására képes a közvetlen befecskendezésnek és a turbófeltöltésnek köszönhetően. A motort hatfokozatú, dupla kuplungos PowerShift váltóval és stop-start rendszerrel párosítva sikerült elérni, hogy az S60-as vegyes ciklusban akár 5 liter benzinnel is beérje 100 kilométeren, és mindössze 119 gramm szén-dioxidot eresszen a levegőbe kilométerenként, nagyjából annyit, mint egy átlagos dízel kisautó.

Az S60 Concept felbukkanásának körülményei ismerősek lehetnek, és ez egyáltalán nem véletlen. Csaknem pontosan két évvel ezelőtt a Ford épp a Jaguart készült eladni, és pont Detroitban mutatták be a C-XF tanulmányt - az XF típus előzetesét -: hosszú idő óta az első Jaguar modellt, amelyet lelkesen fogadtak a márkahűségre fittyet hányó vásárlók is. Most is hasonló a helyzet: a Volvo eladósorba került, pont mire elkészülne egy friss modellel, amely ismét fellendülést hozhat a számára.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.