Ikerturbós dízelmotor a Volvótól

2009.01.07. 14:09

A svéd gyártó is elkészítette saját kétlépcsős feltöltésű turbódízel motorját, ha a konkurenciához képest némi késéssel is.

A Volvo a korábbi D5 blokk alapjaira építkezik, bár állítólag kevés alkatrészt hagytak érintetlenül a 2,4 literes öthengeresen. Az alapelv ismerős lehet más gyártók dízelmotorjaiból, hiszen a BMW, a Mercedes, az Alfa Romeo, a Saab és a Peugeot is kínál hasonló elven működő kétturbós motorokat, ahol egy kisebb és egy nagyobb feltöltővel érik el, hogy a motor alacsony és magas fordulatszámon egyaránt igazán erős legyen. A Volvo motorja 205 lóerős és 420 Nm-es csúcsnyomaték leadására képes, miközben az S80-as karosszériájába építve csupán 6,2 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren, átlagban 164 g/km szén-dioxidot ereszt a levegőbe, és megfelel az Euro5 károsanyag-kibocsátási normának is. Mindehhez persze nem csak kétlépcsős feltöltésre volt szükség: át kellett tervezni a befecskendező-rendszert, és a hűtőrendszert is, hogy a korábbinál nagyobb hőmérsékleten működő alkatrészek egyenletes hűtést kapjanak.

A három éves munkával kifejlesztett új D5 motort az év közepén kezdik el gyártani, eleinte csak az S80-as számára, de később várhatóan a kisebb Volvókban is felbukkan majd.