Kényelmesebb és takarékosabb az új Toyota Prius

2009.01.14. 15:13

Hetek óta folyik már az új hibrid Toyota beetető kampánya, így már láthattuk képeken és filmen is, de csak most derült ki, mi is rejtőzik a friss formák alatt.

A Prius két korábbi generációja tele volt újításokkal: az elsővel bevezették a forradalmi, benzin elektromos hajtásláncot, a másodikkal pedig sikerült olyan praktikus, és egyben jellegzetes formát találni az autónak, amellyel világszerte népszerűvé válhatott. Az újabb modellváltásra már nemigen maradtak nagyobb feladatok, így a Toyota tervezői inkább a meglevő koncepciót finomították tovább. A karosszéria megőrizte a jellegzetes cseppformát, de igyekeztek javítani a helykihasználásán és az aerodinamikai hatékonyságán. Az autó mindössze 15 mm-rel lett hosszabb, és a többlet nagyrészt az autó hosszabb orra miatt keletkezett, ennek ellenére a tető ívének megváltoztatásával sikerült növelni a hátsó utasok fejterét, kiküszöbölve a korábbi modell egyik legfeltűnőbb hibáját. Emellett a légellenállási tényezőt is sikerült 0,26-ról 0,25-re mérsékelni.

A hajtásláncot is továbbfejlesztették, bár a lényeg változatlan maradt. Az elektromos rendszer egy része - az inverter, a motor és a generátor - kisebb méretű lett, és állítólag mintegy 20%-ot javítottak a hatékonyságán is, a Ni-MH akkumulátorcsomag viszont változatlan maradt. A régi, 1,5 literes motor helyére azonban nagyobb teljesítményű, 1,8 literes négyhengeres került. Ez is Atkinson ciklus szerint működik, mint az elődei, de a teljesítménye 98 lóerőre, a maximális forgatónyomatéka pedig 142 Nm-re nőtt. A nagyobb motor is segített csökkenteni az autó fogyasztását, mivel azonos teljesítményigény mellett alacsonyabb fordulatszámon, és így hatékonyabban üzemel.

Végeredményben sikerült az átlagos fogyasztást 5,1-ről 4,7 literre csökkenteni 100 kilométeren, miközben 10,5 helyett már 9,8 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h-s sebességet. A harmadik generációs Prius sofőrje már három különböző üzemmód közül választhat: használhatja csak a villanyomort - így nagyjából másfél kilométert tehet meg mindenféle károsanyag-kibocsátás nélkül - illetve használhatja az Eco és a Power üzemmódokat. Az előbbit bekapcsolva a rendszer a fogyasztást igyekszik minél alacsonyabban tartani, míg az utóbbi esetben a gyorsításokra tartalékolja az akkumulátorban felhalmozott energiát.

Az új Prius felszerelés-választéka is bőségesebb lett. Megrendelhető lesz panoráma-üvegtetővel, amely napcellákat is tartalmazhat - ezek az automata klímaberendezést táplálják, így gátolva az utastér túlzott felmelegedését - de kínálnak a típushoz sávelhagyásra figyelmeztető elektronikát, ütközés-megelőző szerkezetet, parkolássegítő rendszert, pánikgombot és műholdas lopásgátló rendszert is, hogy csak néhány lényegesebb tételt említsünk a hosszú felszerelés-listából.

Már a Prius előző generációja is igen népszerű volt: 2004 óta mintegy 670 ezer példányt adtak el belőle csak az Egyesült Államokban, és ebből csak tavaly 160 ezret. Ezt a mennyiséget a Toyota legalább évi 20 ezerrel szeretné növelni, ami persze nem lesz egyszerű, hiszen időközben a Honda is elkészült a hasonló felépítésű, és szintén igen takarékos Insighttal , amely várhatóan olcsóbb is lesz a Priusnál. A típus elsőként Észak-Amerikában és Japánban kerül a kereskedésekbe, még a tavasz folyamán, de úgy tudjuk, hogy minden lényeges piacon, így Európában bemutatkozik még az év vége előtt.