Régóta tudjuk, hogy a General Motorsnál nagy a baj , de a 2008-as számokat látva derül csak ki, hogy valójában mennyire reménytelen a helyzet. A detroiti vállalatóriás 30,9 milliárd dollárt vesztett tavaly, ami az iparág teljes történetében is példátlanul hatalmas összeg.
Pontosan 30,9 milliárd dollár szerepel a híradásokban, és ebből az összegből az egyszeri kiadások levonása után is 16,8 milliárd dollár marad, amely tisztán a cég napi működéséből adódik. A legrosszabb periódus persze a válság kirobbanása utáni időszak, a negyedik negyedév volt, ekkor keletkezett a teljes deficit mintegy egyharmada, 9,6 milliárd dollár, amiből az egyszeri költségek levonása után is marad 5,9 milliárd tiszta veszteség, és miután a piaci helyzet tavaly ősz óta csak tovább romlott, ez az adat vehető alapul az idei évvel kapcsolatban. Magyarán még nagyobb veszteségek várhatók, ha a GM egyáltalán túléli a 2009-es évet.
Magán az autógyártáson a GM 16,3 milliárd dollárt veszített 2008-ban, miközben 8,35 millió autót értékesített, durván 11%-kal kevesebbet, mint tavaly. Régiók szerint nézve még mindig az észak-amerikai részleg a legveszteségesebb, 14,1 milliárdos éves deficittel, de Európában is keletkezett 2,8 milliárd dollár mínusz, Ázsiában és Ausztráliában pedig 800 millió dollár volt a veszteség. Egyedül Latin-Amerikában és a Közel-Keleten sikerült éves szinten 1,3 milliárd nyereséget összeszedni, de ez sem túl vigasztaló, ha azt nézzük, hogy az utolsó negyedév már itt is 181 milliós veszteséggel zárult.
A General Motors összes tevékenységével tavaly 19,2 milliárd dollárt élt fel a készpénztartalékaiból, és saját becslése szerint még az idén, az összes költségcsökkentési erőfeszítés ellenére is vagy 14 milliárdot fog, ami nagyjából megegyezik azzal az összeggel, ami 2008 végén még a rendelkezésére állt. Ez annyit jelent, hogy a GM legkésőbb az év végére fizetésképtelenné válik, ha nem szerez valahonnan további kölcsönöket, hogy finanszírozza a működését.
Az eredményeket látva egyre kevésbé látszik valószínűnek, hogy a General Motors jelen formájában képes lesz fennmaradni. Ha a válság nem mélyül tovább, ami egyáltalán nem vehető biztosra, az amerikai gyártó akkor sem tudja saját erőből átvészelni a 2009-es évet, viszont ilyen veszteségek mellett még az amerikai kormányzat is háromszor meggondolja, hogy az eddig átutalt milliárdok mellett kiutalja-e a GM vezetése szerint minimum szükséges 16,6 milliárdot , hiszen egy ekkora összeg is kevesebb, mint egy év alatt nyom nélkül eltűnik a GM feneketlen bendőjében. A mérleg másik serpenyőjében persze több százezer munkahely, és hasonló mennyiségű nyugdíjas ellátása van, így Obama elnök és tanácsadói nincsenek könnyű helyzetben - különösen most, amikor már csak az amerikaiak 25%-a támogatja az autóipar további segélyezését.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!