Szövetséget köthet a Mercedes és a BMW

2009.03.10. 14:02

A gazdasági válság egy hajóba kényszerítheti a két ősi riválist: a legújabb hírek szerint részvénycseréről és komoly műszaki együttműködésről tárgyal a Daimler AG. és a BMW.

A Chryslerrel való szakítása óta folyamatos beszédtéma, hogy a Daimler AG. melyik másik riválisával kötheti össze a sorsát hosszú távú túlélése érdekében. Tavaly már szó esett a BMW-vel való együttműködés lehetőségéről, de akkor nem volt sürgős: a Mercedes is, a BMW is jelentős profittal működött, legfeljebb a fronthajtású modellek drága fejlesztése okozott némi fejfájást a két cégnek. Most azonban merőben más a helyzet: a válság kirobbanása miatt az eladások minden jelentősebb piacon visszaestek, így a Mercedesnek és a BMW-nek is elemi érdeke, hogy minél gyorsabban faragjon a költségeiből. A hírek egyelőre 7%-os részvénycseréről szólnak - a BMW és a Mercedes egy az egyben váltaná be a másik részvényeit -, bár arról is hallani, hogy a BMW 46%-át birtokló Quandt család egyelőre nem támogatja az ötletet - állítólag attól tartanak, hogy a Mercedes irányító szerepre törekedhet a cégen belül.

Ha a két vállalat valóban szövetségre lép, akkor számos területen segíthetik egymás. Az egyik legfontosabb lehetőség a Mini, illetve az A- és B-osztályú Mercedesek utódainak közös fejlesztése: mivel sem a Mercedes, sem a BMW nem ad el elég kisautót ahhoz, hogy a kizárólag ezekhez a modellekhez használható alkatrészek és főegységek fejlesztése és gyártása kifizetődő legyen, már mindkét cég próbált partnert találni a feladathoz korábban. A BMW messzebb jutott - a Mini motorjait a Peugeot csoporttal közösen készítik -, de hosszabb távon ez a megoldás sem optimális. Ha azonban ugyanazokra az alapokra épülhetne a Mini és a kis Mercedesek, azzal az alkatrészek gyártási példányszámát évi 4-500 ezer körülire emelhetnék, ami a fejlesztések gyorsabb megtérülését eredményezné. Ezenkívül a két gyártó persze más területeken is hatékonyan segíthetné egymást, hiszen típus- és motorválasztékuk szinte tökéletesen átfedi egymást, így számos olyan alkatrész van, például motorok, váltók, futóműelemek, amelyet anélkül vehetnének át, hogy az az autóikon meglátszana.

A Mercedes és a BMW már eddig is részt vett több közös projektben - egyebek közt egy hibrid hajtáslánc fejlesztésében és a német beszállítókat segítendő néhány szabvány kidolgozásában -, így korlátozott kapcsolat már most is van a két rivális között, de eddig minden ilyen programban részt vettek más partnerek is, például a GM vagy a Volkswagen. Ha viszont a mostani tárgyalások eredménnyel zárulnak, azzal megnyílik az út a közös munka előtt, amely mindkét luxusautó-márka számára komoly előnyöket tartogat.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.