Csődbe jut a GM és a Chrysler, ha nem bizonyít

2009.03.31. 10:00

Obama elnök rövid határidőt szabott a GM és a Chrysler számára, hogy bizonyítsák életképességüket.

A General Motors, amely 16,6 milliárd dollár állami segélyt kért, 60 napot kapott rá, hogy valahogy igazolja, hosszabb távon is életképes maradhat. A cég korábban benyújtott üzleti tervét ugyanis nem ítélték működőképesnek az elnök tanácsadói. A GM-nek három feladatot kellett teljesítenie: az egyik, hogy megerősítse nyereséges márkáit, a másik, hogy hozza rendbe a könyvelését, a harmadik pedig, hogy készítsen egy újabb üzleti tervet, amely alapján versenyképes maradhat hosszabb távon is. Obama ugyanakkor egyértelműen kijelentette, hogy a kormányzat, bár hajlandó segíteni, hosszabb távon semmiképp nem szeretné felvállalni a General Motors fenntartójának szerepét.

A Chryslert esetében az elnök véleménye jóval egyértelműbb: a céget életképtelennek látják a jelenlegi formájában, így 30 napot adtak valamiféle külső partnerrel való megegyezésre. Lényegében a Fiattal való megegyezést sürgeti a Fehér Ház, azaz a következő egy hónap során szerződést kell kötnie egymással a két autógyártónak. Obama elnök persze nem nevezte meg a partnert, így elvben akár egy másik gyártóval is megegyezhetne a Chrysler, de az egy hónapos határidő miatt nem valószínű, hogy a Fiaton kívül más szövetséges is szóba jöhetne. Ha a megállapodás nem jön létre, a Chrysler nem kap több támogatást. Ezen felül az elnök azt is kikötötte, hogy a jövőbeli partner nem szerezhet többségi tulajdont a Chryslerben, amíg a gyártó vissza nem fizette az állami hiteleket.

Az elnök azt ígérte, a kormányzat a határidők leteltéig biztosítja a GM és a Chrysler további működéséhez szükséges anyagi hátteret, utána viszont minden attól függ, hogy az autógyártók meg tudnak-e felelni az elvárásoknak. Obama azt is hangsúlyozta, hogy a csődvédelem is hasznos lehetőség lehet a két gyártó számára, hiszen segíthet az átszervezésben, a régi hitelek felszámolásában és a munkahelyek megőrzésében.