Szteroidkúrán a Range Roverek

2009.04.08. 10:18

Erősebb, öt literes V8-as motorokkal és minimálisan átdolgozott külsővel próbál több hívet szerezni a Range Rover, és karcsúbb testvérmodellje, a Range Rover Sport.

A luxusterepjárók őse ugyan a Range Rover, de a kategóriában már jó ideje a német prémium-gyártók diktálják a tempót. Az Audi, a BMW, a Mercedes és a Porsche pedig jócskán elhúzott a britektől, ami a motorteljesítményt illeti. Több mint 500 lóerős motorokat kínálnak nagydarab SUV-jaikhoz, miközben a legerősebb Range Rovereket alig 400 lóerő mozgatta. Nem mintha ennyi nem volna bőségesen elegendő a hétköznapokban, de itt már presztízskérdés, hogy milyen számmal kezdődik a teljesítmény-adat. Az angolok most megpróbálják felvenni a kesztyűt: legdrágább terepjáróikban is bevetik a Jaguar XF-ben bemutatott ötliteres V8-asokat. A 375 lóerős szívó-változat mellett a Range Rover és a Range Rover Sport is megkapja az 510 lóerős, kompresszoros kivitelt.

Az erősebb motor elsősorban a gyorsulási képességet befolyásolja: az új kompresszoros Range-ek már 5,9 másodperc alatt elérhetik a 60 mérföld/órás, azaz 96 km/h-s sebességet, míg a régi, 4,2 literes változatnak ugyanehhez 7,2 másodpercre volt szüksége. A britek azonban nem elégedhettek meg ennyivel: a germán konkurencia befogásához javítani kellett az autók kanyarvételi tulajdonságain is, anélkül, hogy a kényelemből engedtek volna. Így a luxusterepjárók új változataiba áthangolt futómű kerül, aktív lengéscsilapítókkal és változó merevségű kanyarstabilizátorokkal. Az eredmény akár 1,1 g-s oldalirányú gyorsulás megcsúszás nélkül. Javítottak a fékrendszer hatékonyságán, és a biztonsági elektronika beállításain is, annak érdekében, hogy a Range Roverekkel gyorsan menni kellemesebb és biztonságosabb legyen.

A karosszérián is sokat dolgoztak a Land Rover tervezői, de ebből alig látszik valami, az elsődleges cél ugyanis a hangszigetelés javítása volt. A motorzajt állítólag csaknem 50%-kal sikerült csökkenteni, de a szél és a kerekek által keltett hangokból is kevesebb jut az utastérbe, mint eddig. Az autók megjelenése ugyanakkor csak annyit változott, amennyi ahhoz kell, hogy a vásárlók meg tudják különböztetni a felújított modelleket a korábbi változatoktól: módosítottak a lökhárítókon, a lámpákon és a hűtőrácson, illetve lecserélték az alufelni-garnitúrákat.

A Range Roverek - a könnyedebb Sport is - elsősorban egy szűkebb rétegnek szóltak: olyan vásárlóknak, akik megelégedtek a visszafogottabb teljesítménnyel, és elsősorban kényelmet, a visszafogott, konzervatív formákat kerestek. Az átdolgozással ezt a réteget próbálja kibővíteni a vállalat, és talán sikerülhet is: bár külsőre nem lett sokkal érdekesebb, a két Range Rover már azok számára is megfontolandó alternatíva lehet, akik a kényelem mellett vezetési élményt is várnak egy ilyen nagyméretű terepjárótól.