Háromhengeres motoron dolgozik a BMW

2009.05.11. 09:54

Meglepő hírek szivárogtak ki a gyártó müncheni fejlesztőközpontjából: a mérnökök állítólag egy háromhengeres, turbós motorcsaládon dolgoznak, amely az 1-es és a 3-as sorozat négyhengeres motorjait válthatja fel a következő modellváltások alkalmával.


A BMW eddig csak motorkerékpárokhoz készített háromhengerest

Bár a Peugeot is hasonló projektet kezdett nemrégiben, a BMW nem a franciáktól kap segítséget, hanem saját motorkerékpár-fejlesztő részlegének tapasztalatait igyekszik hasznosítani. Úgy tudjuk, a kiegyensúlyozótengellyel kisimított járású motor 1,35 literes lesz, és a jelenleg is használt 1,6 és 2 literes négyhengeres szívómotorokat váltja fel. Három változatról szólnak a pletykák: az alapkivitel 120 lóerős lesz megközelítőleg 190 Nm-es csúcsnyomatékkal, a középső verzió kb. 150 lóerős lesz 220 Nm-es nyomatékkal, míg a 320-asba szánt csúcsváltozat 180 lóerő és 260 Nm leadására lesz képes.

Tisztán ésszerű megfontolások alapján a BMW számára tökéletes választás a háromhengeres, hiszen ezzel hatékonyabb, takarékosabb és egyszerűbb motorhoz jut, amelynek széles határok közt változtatható a teljesítménye. Jelenlegi ismereteink szerint ráadásul az egy hengerre jutó ideális hengerűrtartalom is 400 és 500 köbcenti közt van, így 1,6 liter alatt elméletben is jobb három hengert használni. Más kérdés, hogy az eddig elsősorban olcsó kisautókban használt műszaki megoldást hogy fogadják a márka hívei, akik tíz éve még hathengeres motorral vásárolhatták meg a 320-ast is. Úgy tudjuk, a hathengeresek az erősebb egyesekből és hármasokból is kivesznek: a 2 és 3 liter közti szívómotorokat szintén egy új turbómotor, egy 1,8 literes négyhengeres válthatja fel, 200 és 300 lóerő közti teljesítménnyel.

A kisebb motorok térhódításának egy másik gyártónál már tanúi lehettünk. A Fiatnál bevált a módszer: mindössze két turbómotor, egy 1,4 és egy 1,8 literes négyhengeres sikeresen váltotta fel az összes, 1,6 liternél nagyobb benzines szívómotort, azonos teljesítmény mellett alacsonyabb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást biztosítva, kisebb gyártási és fejlesztési költség mellett. A kérdés csak az, hogy a méret- és költségcsökkentés mellett mi marad a BMW szívómotorjainak vonzó karakteréből.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.