Az Audi S3-as motorjával és agresszív formával próbálja befogni a sportkompaktok élmezőnyét a leggyorsabb Scirocco.
A tervezők lényegében a tavaly decemberi Scirocco Studie R tanulmányt csiszolták gyártásra éretté. Az Bolognában kiállított előzetes és a végleges változat között minimális a különbség: meghagyták a nagyméretű, háromrészes első légbeömlőt, a hátsó lökhárítóba integrált diffúzort a két ovális kipufogócsővel, sőt, még az alufelnik jellegzetes, triplaküllős kialakítását is, csupán az amúgy is túlzásnak tűnő hátsó spoilert cserélték egy kevésbé hivalkodó darabra, és az autó orrát egészítették ki LED-es nappali helyzetjelzőkkel.
A végleges Scirocco R-be - állítólag takarékossági okokból - nem a Golf VI GTI EA888-as gyári kódú kétliteres turbómotorjának egy erősebb változata kerül, hanem a régebbi EA113-as. Így nyilván jobban megéri, hiszen ugyanezt a motort már gyártják az Audi S3-as számára. A 265 lóerős, és 350 Nm csúcsnyomatékú négyhengeres ezúttal azonban csak a két első kereket hajtja. A gyáriak szerint azért hagyták ki az amúgy rendelkezésre álló összkerék-hajtást, hogy könnyebb, és olcsóbb legyen a csúcs-Scirocco. Annak érdekében, hogy az erős motor ne csak a gumik futófelületét koptassa el, itt is bevetették a Golf GTI-ben bemutatott XDS rendszert, amely az első fékek működtetésével ér el hasonló hatást, mintha önzáró differenciálművet építettek volna az autóba: ha valamelyik hajtott kerék kipörögne, megfékezi azt, így a differenciálművön keresztül több nyomaték jut a másik, jobban tapadó kerékre.
Az 1,33 tonnás R persze így is gyengébben gyorsul, mint a bő száz kilóval nehezebb, összkerék-hajtású S3-as: hatsebességes kézi váltóval 6,5, DSG azutomatával 6,4 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, de így is sokkal jobban megy, mint bármelyik másik Volkswagen, beleértve a korábbi Golf R32-est is. A végsebességet természetesen itt is elektronikusan állították be 250 km/h-ra. Az átalakított hajtásláncon kívül kőkemény sportfutómű, és előre 345, hátra pedig 310 mm átmérőjű féktárcsák kerültek az autóba, hogy az úttartás és a lassítás még biztosabb legyen.
A Scirocco belső terét eleve igyekeztek a Volkswagennél sportosra szabni, de az R változatnál néhány új részlettel tovább fokozták a hatást. Még jobb tartású üléseket, lapított alsó karimájú, bőrbevonatú sportkormányt, áttervezett műszergrafikát, még több fémszínű betétet és persze teljes bőr kárpitozást kapott az autó. A felszereltség persze majdnem teljes - nagyképernyős, kormányról vezérelhető információs rendszer, automata klímaberendezés és a legjobb minőségű gyári hifi is jár az autóhoz, hogy csak néhány tételt említsünk a hosszú listából, de azért hagynak némi mozgásteret a költeni vágyóknak, például az alapkivitel 18 hüvelykes felnijei helytett 19-es keréktrácsákat is kínálnak.
A leggyorsabb Scirocco forgalmazását az ősz elején kezdi meg a Volkswagen, valószínűleg közvetlenül azután, hogy a Frankfurti Autószalon Volkswagen standján élőben is megmutatják a közönségnek.