Könnyebb Golf-karosszériát fejleszt a VW

2009.06.10. 10:38

Az acéllemezek takarékos használatával, illetve több műanyaggal és könnyűfémmel 82 kilogrammot sikerült lefaragni a Golf vázszerkezetének tömegéből egy nagyszabású kutatási program során. Az eredményeket később más autógyárak típusaiban is felhasználhatják.

A SuperlightCar projekt, amelyben a Volkswagenen kívül részt vesz a Mercedes, az Opel, a Renault és a Volvo is, azt igyekszik felderíteni, hogy mekkora súlymegtakarítás érhető el a karosszériaelemek áttervezésével, illetve cseréjével, ha a tömegcsökkentés mellett a gyárthatóság és az előállítási ár is lényeges szempont. A VW mérnökei a Golf önhordó karosszériáján próbálták ki az ötleteiket, amely üresen mintegy 275 kilogrammot nyom. Három prototípus készült: egy tisztán acélból, és egy olcsóbb, illetve egy drágább változat műanyagok, valamint alumínium- és magnéziumötvözet felhasználásával.

Már az acélalkatrészek áttervezésével sikerült 55 kilogrammot faragni a váz tömegéből, a drágábbik vegyes építésű karosszéria pedig 114 kilogrammal, azaz mintegy 41%-kal lett könnyebb, mint a szériagyártású Golfé. Az a változat, amelyet véglegesnek tekinthetünk, a kettő kombinációjából állt össze: itt a cél az volt, hogy egy-egy kilogrammnyi megtakarítás ne kerüljön többe 5 eurónál, így csak ott hagyták meg a drága könnyűfém elemeket, ahol igazán indokolt volt. Így 82 kilogrammot lehetett lefaragni a váz tömegéből, miközben a szerkezetet képesek volnának nagy tömegben gyártani, akár napi 1000 példányban is.

A kutatás eredményeit a tervek szerint 2012-től már a sorozatgyártású típusokban is felhasználják, azaz a programban részt vevő gyártók új típusainak nyers karosszériái vagy 30%-kal lehetnek könnyebbek, mint ma forgalmazott elődeiké. Ez típustól függően 60-100 kilogramm megtakarítást jelent, ami már az autók dinamikáján és átlagfogyasztásán is érezhető lehet.