Felére zsugorodott a magyar autópiac

2009.06.17. 14:02

A JATO Dynamics adatai szerint az év első öt hónapjában 50%-kal estek az újautó-eladások Magyarországon. Ráadásul a zuhanás még gyorsul is: májusban a visszaesés már elérte a 65,3%-ot.


Éves szinten a Ford...

A számok önmagukért beszélnek: január és május között a tavalyi 67 384 helyett 33 668 új személyautó talált gazdára, májusban pedig 13 187 helyett 4581. Ennél nagyobb visszaesést csak az államcsőddel küzdő Izland és a balti államok produkáltak. A legtöbb európai piacra persze szintén a csökkenés a jellemző, de azokban az államokban, ahol már korábban bevezették a roncsprémiumot, már ellenkező előjelű változások tapasztalhatók. Május folyamán Németországban 39,7, Franciaországban 11,8, Ausztriában 4,8, Szlovákiában pedig 23,7 százalékkal vásároltak több személyautót, mint egy évvel korábban.


...és az Opel is megelőzte a Suzukit

Magyarországon a márkák versenye is érdekesen alakult. Májusban a Suzuki szerepelt a legjobban - igaz, 66,18%-kal, 782 autóra zuhant az értékesítése -, viszont az első öt hónap eredményei alapján a Ford vezet, 4453 autóval, azaz 13,23%-os részesedéssel, sőt, ebben az összehasonlításban az Opel is előrébb jár a Suzukinál: a német márka 4102, a japán 4085 autót tudott értékesíteni. A típusok sorrendjét nézve is hasonló a helyzet. Májusban 298 Suzuki Splash, 275 Swift és 235 Ford Focus fogyott, a korábbi hónapokat figyelembe véve azonban teljesen más a helyzet: az első 2067 eladott példánnyal a Focus, a második 1718-cal az Opel Astra, és csak a harmadik a legkelendőbb Suzuki, az SX4, amelyből 1418-at vásároltak.

Ha nem változik a helyzet, az is előfordulhat, hogy a magyar autópiacon az idén a 80 ezret sem éri el az új autók forgalma, ami elsősorban a kereskedőhálózatokat érintheti súlyosan. Egyes becslések szerint jelenleg mintegy évi 400 ezer autó értékesítésére alkalmasak az országban működő autókereskedések, ami a piac legjobb éveiben is legalább a duplája volt a szükségesnek.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!