Elektromos sportkocsi jön a Mercedestől?

2009.07.10. 15:34

Ha minden jól megy, hat év múlva akár meg is vásárolhatjuk az SLS konnektorba dugható változatát, amely hasonlóan gyors lesz, mint a benzines, bár sokkal kevésbé kitartó.

Az SLS eDrive fantázianevű sportkocsi ugyanúgy néz majd ki, mint benzinmotoros testvérei: az alumínium karosszéria, a sirályszárny-ajtók és az ősi 300SL-t idéző formák megmaradnak, csak a hajtásláncot cserélik le teljes egészében, és a futóművet módosítják ennek megfelelően. Előre állítólag teljesen új, nyomórudas felfüggesztés kerül fekvő lengéscsillapítókkal, így nem csak hátulra, de előre is bekerülhet két, egyenként 133 lóerős villanymotor. Ezek mindegyike egy-egy kereket hajt, így a rendszer összteljesítménye 532 lóerő lesz, a maximális nyomaték pedig 880 Nm körül alakul majd. A nyomaték nagy része ráadásul a villanymotorok karakteréből adódóan gyakorlatilag bármilyen fordulatszám és sebesség mellett azonnal előhívható a gázpedál tövig nyomásával, ami elképesztő mértékű, azonnali gyorsulást sejtet. A projekt vezetője szerint az elektromos SLS 4 másodpercen belül gyorsulhat majd 100 km/h-ra, bár a végsebessége csupán 190-200 km/h körül lesz, mivel váltó híján a villanymotorok áttételezése és maximális fordulatszáma határolja be az elérhető sebességet.

A koncepcióval persze akadnak problémák. Egyrészt valahogy meg kell oldani, hogy a négykerék-hajtás ne rontsa el az autó menettulajdonságait. Ehhez gyakorlatilag arra van szükség, hogy az első motorok teljesítményét visszafogják, mivel nagy gyorsulásnál, illetve kanyarban az összes nyomatéknak legfeljebb a 20-30%-a jelentkezhet az első kerekeken, különben az autó erősen alulkormányzottá válik, és hamar szétkoptatja az első gumikat.. A másik probléma közismertebb: a hatótávolság. Az eDrive fejlesztői szerint az autó ugyan képes lesz 150-180 kilométert megtenni egy töltéssel - ami a töltőáramtól függően 5-8 óra alatt érhető el - de az az érzésünk, hogy nagy tempó vagy sok gyorsítás mellett a megtehető távolság könnyen a töredékére eshet vissza.

A Mercedesnél mindenesetre azt mondják, hogy 2015-re megérhet az autó a sorozatgyártásra, így elvben bárki hozzájuthat, bár valószínű, hogy az ára így is a Bugatti Veyronéval vetekszik majd, így kérdés, hogy hányan fizetnek majd be a nagyra nőtt elemes játékra.