Összeszedheti magát a magyar autópiac

2009.07.15. 15:23

Tízből négy klienst vesztettek a magyar autókereskedők, de a Suzuki ismét biztosan vezet, és már látszanak a javulás első jelei.

A Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének féléves beszámolója szerint egészen pontosan 40,1%-kal esett vissza a kereslet az új autók iránt 2009 első hat hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest: míg 2008-ban még 85 211 új személygépkocsit tudtak értékesíteni itthon a márkakereskedések, addig az idén már csak 51 069-et. Ezek a számok azonban sokkal jobban festenek, mint a múlt hónapban nyilvánosságra került adatok, amelyek még 50%-os visszaesést mutattak az első öt hónapra.

A márkák sorrendjében az MGE adatai szerint minden maradt a régiben: abszolút értékben a Suzuki vezet 8934 eladott autóval, a második még mindig az Opel - a márka 5211 autót értékesített a vizsgált időszakban -, a Ford pedig, amely - úgy tűnt - át is veheti az első helyet, csak a harmadik 4944 autóval. Az eredményeknek azonban senki nem örülhet felhőtlenül: a Suzuki 38,2, az Opel 47,7, a Ford pedig 48 százalékkal múlta alul tavalyi eladásait. A nagyobb márkák némelyike még ennél is rosszabbul járt: a Chevrolet forgalma 58,6, a Skodáé 56,8, a Citroëné 52, a Peugeot-é pedig 51,6%-ot esett. Négy, itthoni eladási számait tekintve jelentéktelennek mondható rétegmárkán - a Dodge-on, a Porschén, a Lexuson és a Lancián - kívül ráadásul mindenki megérezte a kereslet csökkenését.

Magyarországi személyautó-eladások 2009 I. félév

 Autómárka  Eladott autók száma  Növekedés a tavalyi
évhez képest (%)
SUZUKI 8934 -38,16
OPEL 5211 -47,4
FORD 4944 -47,97
VOLKSWAGEN 4146 -39,89
TOYOTA 3980 -29,12
RENAULT 2659 -21,14
SKODA 2609 -56,79
HONDA 1899 -13,64
PEUGEOT 1801 -51,6
FIAT 1754 -41,53
NISSAN 1646 -2,2
CHEVROLET 1568 -58,49
SEAT 1485 -36,16
KIA 1302 -30,97
CITROEN 1270 -52,02
MAZDA 857 -46,47
MERCEDES 704 -27,05
AUDI 644 -39,64
BMW 640 -14,78
VOLVO 627 -18,99
HYUNDAI 611 -13,82
MITSUBISHI 429 -34,4
DACIA 359 -23,78
LEXUS 166 19,42
SUBARU 155 -14,84
SAAB 135 -34,15
ALFA ROMEO 116 -7,2
LANCIA 104 22,35
CHRYSLER 87 -6,45
PORSCHE 57 11,76
MINI 40 -34,43
DODGE 35 9,38
SMART 33 -45
LAND-ROVER 28 -57,58
LADA 21 -43,24
JAGUAR 10 -74,36
SSANGYONG 3 -88,46
ÖSSZESEN 51069 -40,07

Ha kategóriákra bontva nézzük az adatokat, az is egyértelművé válik, hogy a kereslet visszaesése csak a legdrágább modelleket - a prémium-terepjárókat és a sportkocsikat - kerülte el. Ilyenekből több is fogyott, mint tavaly, de a két kategória együttesen sem teszi ki a forgalom 3%-át. Minden más területen folyamatos a zuhanás: a kisautók kategóriájában, amely sokáig messze a legnépszerűbb volt, már csak 18 657 autót adtak el, ami 43,5%-os csökkenésnek felel meg, így most az alsó-középkategóriás modellek a legkeresettebbek, bár ezekből is csak 20 329 talált gazdára, 37,8%-kal kevesebb, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Ráadásul úgy néz ki, a prémium szegmenst is ugyanúgy érintette a válság, mint a tömegmodelleket. Az idén már egyetlen luxusautó-gyártó sem tudta megközelíteni az 1000 autós küszöböt: a legjobban a Mercedes szerepelt 704 eladott autóval.

Az adatok azt mutatják, hogy Magyarországon még mindig sokkal meredekebben zuhan az új autók iránti kereslet, mint a legtöbb európai országban. Az EU-ban az Európai Autógyártók Szövetségének júniusi adatai szerint 11%-os volt a piac zsugorodásának átlagos mértéke, és a kelet-európai tagállamokban is csupán 25,3%-os volt a visszaesés, sőt, több tagállamban - elsősorban azokban, amelyekben valamiféle roncsprémiumot is bevezettek - még nőttek is az eladások.

Egyelőre nem látszik, hogy hol az alagút vége, és elképzelhető, hogy az áfaemelés tovább rontja a helyzetet, de az MGE adatai alapján még van rá remény, hogy nem a legpesszsimistább becslések válnak valóra. Az év elején sokan azt jósolták, hogy legfeljebb 80 ezer személyautót lehet eladni idén Magyarországon, de nem elképzelhetetlen, hogy a piac felvevőképessége a vártnál akár 10-15 ezer személyautóval nagyobbnak bizonyul ebben az évben.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.