Stabilabbnak tűnik az európai autópiac

2009.07.16. 14:52

A Volkswagen ismét egyértelműen vezeti a piacot, és a Ford második helye sincs veszélyben.

A JATO Dynamics júniusi adatai azt jelzik, hogy az európai autóeladások ismét felfelé ívelnek. Az első hónapok gyengélkedése még érezhető, a féléves értékesítési eredmény 10,3%-kal alacsonyabb, mint a tavalyi, viszont januárhoz képest 15,7%-kal javultak az eladások. A felmérést végző cég elemzése szerint a helyi roncsprémium-programok sikeresnek bizonyultak, de a vásárlók bizalma ettől függetlenül is visszatérni látszik, így nem lehetetlen, hogy a kereslet az év végére ismét eléri a 2008-as szintet.

A gyártók versenyében a Volkswagen áll a legjobban a júniusi adatok alapján. 165 ezer autót adtak el a hónap során Európában, 12,9%-kal többet, mint tavaly, de a teljes félévet nézve is növekedés jellemezte a céget: 842 ezer személykocsin adott túl a cég, ami 0,7%-os növekedést jelent. A Ford is biztosan őrzi a második helyét, 126 ezres júniusi és 666 ezres féléves eladási eredménnyel, hátrébb viszont átrendeződtek a viszonyok: a Renault a hatodikról a harmadik helyre jött fel, majd az Opel, a Fiat, a Peugeot és a Citroën következik a sorban. legalábbis a múlt hónap értékesítése alapján. Ha a félévet nézzük, az Opel a harmadik, majd a Fiat, a Renault, a Peugeot és a Citroën következik a sorban.

A legnépszerűbb autótípus továbbra is a VW Golf - fél év alatt 286 ezer, júniusban pedig 59 ezer talált gazdára belőle - míg a második legkelendőbb a Ford Fiesta, 43 ezres múlt havi, és 243 ezres féléves eredménnyel. A további sorrend a féléves adatok alapján: Peugeot 207-es, Opel Corsa, Fiat Grande Punto, Ford Focus, Fiat Panda, Renault Clio, Opel Astra és Peugeot 308-as. Feltűnhet, hogy a VW Polo már nem szerepel az első tíz között, de ez a modellváltás számlájára írható: a legtöbb potenciális vásárló inkább megvárja, míg megérkezik a következő generáció . A júniusban egyetlen típus mutatott feltűnő eltérést a féléves eredményekhez képest: a Renault Clio a nyolcadikról az ötödik helyre jött fel.

Ami az egyes országok statisztikáit illeti, csupán néhány piacon tapasztalható növekedés 2008 első feléhez képest. Németországban 26,1, Szlovákiában 3,7, Lengyelországban 0,7, Franciaországban pedig 0,2%-os volt a kereslet javulása. A sereghajtó még mindig Izland, ahol 82%-kal fogyott kevesebb autó az első félévben, mint tavaly, de ez egy államcsőd után akár normálisnak is mondható. Magyarországra vonatkozóan viszont továbbra is 51,7%-os csökkenést jelez a JATO statisztikája - ez alig több, mint 39 ezer autót jelent - ami ellentmondani látszik az MGE által nemrég kiadott adatsornak . Az eltérés valószínűleg abból adódik, hogy a JATO a június végéig átadott autókat, az MGE viszont a megrendelt autók számát közölte. Ez azonban nem változtat a tényen: a magyar autópiac közvetlenül Izland, Írország és a balti államok után következik a legnagyobbat zuhant piacok sorában.

Egyelőre a JATO szakemberei sem mernek hosszabb távú jóslatokba bocsátkozni: egyszerűen túl sok az ismeretlen tényező. Az egyik ilyen a keresletet mesterségesen felpumpáló roncsprémiumok fenntartásának kérdése. Több EU-tagállamban már bejelentették, hogy az év végén leállnak az ilyen autócsere-programok, és egyelőre képtelenség felmérni, hogy a támogatások megvonására hogyan reagálnak majd a vásárlók.