Új életre kel az Aston Martin DBR2

2009.07.17. 11:16

Az 1950-es évek egyik legszebb versenyautójának formái köszönnek vissza az amerikai Rizk Automobile új sportkocsijáról.

A Rizk RA a készítők bevallása szerint az 1957-es Aston Martin DBR2-es versenygép mintájára készült, bár az arányai eltérnek a példaképétől: valamivel nagyobb lett, hogy kényelmesebb vezetőteret alakíthassanak ki benne. A klasszikus vonalvezetés azonban a legmodernebb technikát takarja. A vázszerkezetet egyetlen karbonszálas blokként alakították ki, a karosszéria elemeit pedig egy különleges, összetett műanyagból, karbon-Nomexből készítik. Ez utóbbi vékony szénszálas lemezekből, és a közöttük elhelyezett méhsejt-szerkezetű műanyagrácsból áll: ez az anyag elképesztően merev, igen könnyű, és kiváló energiaelnyelő tulajdonságokkal rendelkezik. Ennek megfelelően az autó legyártása sem egyszerű feladat: a munkát egy arizonai repülőgépgyártó üzemre bízták, amely rendelkezik a komplikált műanyag elemek előállításához szükséges technológiával.

A sportkocsi mechanikus részei már nem mint ugyanilyen korszerűek. Az állítható magasságú futómű és a Wilwood gyártmányú fékrendszer színtiszta versenytechnika, viszont - alighanem a korhű hangulat kedvéért - az alapkivitelbe felújított, öreg Jaguar motor kerül. A 80-as évekből származó 4,2 literes soros hathengerest három SU karburátorral, és ötsebességes kézi váltóval szerelik fel, így a hangja és a karaktere is hasonló, mint az eredeti DBR2-es motorjáé. Külön kívánságra azonban korszerű Corvette LS3-as motorral is szállítják az autót, hatsebességes kézi vagy automata váltóval, sőt, injektoros Jaguar V12-essel is megrendelhetik a a típust azok, akik a hengerszámra gerjednek.

Egyelőre legfeljebb sejthetjük, hogy mire is képes egy ilyen utcai retro-versenyautó - a tömege bőven egy tonna alatt marad, viszont az alapmotor legfeljebb 200-250 lóerős lehet - de talán nem is olyan lényeges, hiszen ez az autó a hangulatért készül, és nyilván az is fogja eladni, hogy sokan kíváncsiak rá, milyen lehet egy bő ötven éves versenyautóval száguldani. Az effajta kíváncsiság persze nem olcsó, egy Rizk RA alapára 180 ezer amerikai dollár, vagy 128 ezer euró, azaz átszámítva mintegy 35 millió forint - keveseknek ér meg ennyit egy autó, amelynek gyakorlatilag semmiféle praktikus haszna nincs.