A Ford hidrogénhajtással kísérletezik

2001.08.23. 14:05

 
   
   

H2ICE. Ez nem egy új jégkrém elnevezése, a Ford új, hidrogénüzeműre átalakított, de minden egyéb szempontból hagyományos működésű kísérleti erőforrását jelölik így. A P2000 nevű próbaautóba beépített motorral annak a lehetőségét vizsgálják Dearbornban, hogy lehetséges-e jól használható, olcsó megoldást találni a zéró-emissziójú autók bevezetésére addig, amíg az üzemanyagcellás járművek első sorozatban gyártható példányai el nem készülnek. A H2ICE rendszer alapját a Ford kétliteres négyhengeres Zetec motorja képzi, amelyet gyakorlatilag csak az üzemanyag-ellátó rendszer, és az elektronika tekintetében módosítottak. Az eredmények bíztatóak, a motor amellett, hogy jóval tisztább üzemű, mint benzines társai, 25-30 %-kal jobb hatásfokkal üzemel. Az egyetlen komolyabb problémát szokás szerint az üzemanyag tárolása jelenti: jelenleg 250 bar nyomáson tárolják a hidrogént, amelyből egy töltéssel 87 litert vihet magával az autó, ám ez a mennyiség alig 100 km megtételére elegendő. A Ford ígéretei szerint hamarosan elkészül az új tároló rendszer, amely már 250 km-es hatótávolságot tesz lehetővé, ám ez nem változtat a problémán: a hidrogén tárolása, és utántöltése ma még meglehetősen veszélyes, és drága. A cég reményei szerint az autó egy-két éven belül sorozatéretté válhat, ami elindíthatja a hidrogén-kutak terjedését. Így az első üzemanyagcellás autók már megfelelő háttérrel indulhatnak harcba a mérgeket okádó benzines és dízelüzemű vetélytársakkal szemben.