Dízelmotoros sportkocsi a Lotustól?

2002.02.18. 14:24

 
   
   

Genfben mutatkozik be a Lotus ECOS, amely a sportautók távolabbi jövőjét vázolja fel. A különleges autó az Elise-hez hasonlít leginkább, de a műanyag lemezek alatt megbújó technika célja, hogy a kis sportkocsi minél tisztább üzemű, és takarékosabb legyen az eredeti menetteljesítmények megtartása mellett. A Lotus mérnökei állítólag szeretnék elérni, hogy az autó széndioxid kibocsátása 75 g/km alatt maradjon, azaz ugyanannyi vagy kevesebb legyen, mint az ebben a tekintetben vezető Honda Insight hibridautó eredménye. A cél elérése érdekében az autóba egy 1,2 literes közvetlen befecskendezéses hengerenként négy szelepes turbódízel motor kerül, amelyet egy generátorként is üzemelő villanymotor segít az autó hajtásában. Az elektromos rendszer 42 voltos, így jelentős energia-megtakarítás érhető el, a hagyományos váltó helyére pedig fokozatosan, és fokozatmentesen egyaránt használható szíjáttételes CVT automataváltó kerül. Az autó karosszériája sem a szokásos, a könnyű alumínium vázszerkezetre visszaforgatható műanyag karosszéria-elemek kerülnek. Az autó legérdekesebb újítása azonban kétségtelenül a hangszabályozás. A dízelmotor kerregését, és a villanymotor hangját hangszigetelő elemekkel teljesen elfojtják, helyette elektronikusan keltenek sportautós motorhangot.

 
   
   

Az autó a tervek szerint képes lesz 6,2 másodperc alatt elérni a 100 km/h-t, végsebessége pedig legalább 200 km/h lesz. A tervek szerint az ECOS egy 2010-ben megjelenő sorozatban gyártható sportkocsi alapjául szolgál majd, amely megfelel minden létező előírásnak, és mégis képes biztosítani a Lotus autók által nyújtott vezetési élményt.