Itt az új Audi A8

2002.07.10. 16:00

 
   
   

Az Audi vásárlói pontosan tudják már, mire számíthatnak, és a négykarikás gyártó eddig nem is okozott nekik csalódást. Az új A8-asnál is követték a jól bevált receptet: kívülről csak annyit változtattak az autón, amennyi az újdonság felismeréséhez szükséges, a márka arculatteremtő formai megoldásai azonban változatlanok maradtak. Ennek ellenére az A8-as egy kicsivel izgalmasabb jelenség, mint az elődmodell: a finoman emelkedő övvonal és az egyetlen lendületes ívvel megrajzolt tető már-már sportossá teszi az autó megjelenését, mind az első A8-ashoz, mind a házon belüli konkurenciának is tekinthető, azonos padlólemezre épített VW Phaetonhoz képest.

 
   
   

Szintén a márka sportos irányba való elmozdulását jelzi, hogy a forgalmazás kezdetén csak két könnyű, de erőteljes V8-as motorral kínálják, a nehéz W12-est és az ebben a kategóriában már gyengének mondható V6-ost egyelőre meghagyják a VW konszolidáltabb luxusmodelljének. Mindkét motor régi ismerős lehet: a kisebbik, 3,7 literes változat 280 lóerős, míg a nagyobbik, 4,2 literes jelenlegi formájában 335 lóerőt teljesít. Természetesen az első szériás A8-as legnagyobb újdonságát, az alumínium karosszériát is megtartották, így az autó 1780 kg-os üres tömegével továbbra is az egyik legkönnyebb a kategóriájában. Meglepő, hogy az új A8-as alig nagyobb, mint elődje volt: mindössze 17 mm-rel hosszabb, 14 mm-rel szélesebb és 26 mm-rel magasabb, bár az új vonalvezetés miatt első látásra nagyobbnak hat. A kis tömeg és az áramvonalas forma miatt a motorok könnyedén mozgatják a nagyméretű luxusautót: a kisebbik motorral 7,3, a nagyobbikkal pedig 6,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és mindkét változat végsebességét elektronika korlátozza 250 km/h-ra.

 
   
   

A típust az első időkben csak hatsebességes Tiptronic rendszerű automataváltóval és állandó négykerékhajtással szállítják majd, ennél egyszerűbb erőátvitelt valószínűleg csak a kisebb motorral felszerelt modellek kapnak, már ha lesznek ilyenek. Az A8 igazi újdonságairól még nem szóltunk: légrugózás és folyamatosan állítható karakterű lengéscsillapítók vették át a korábbi modell hagyományos megoldásainak helyét, így a vezető maga állíthatja be az aktuális vezetési stílusnak megfelelő futómű-hangolást.

 
   
   

Biztonságtechnikai szempontból is sokat fejlődött az A8-as: az új széria többek közt rendelkezik keréknyomás-figyelő rendszerrel, kétfokozatú légzsákokkal és aktív fejtámlákkal, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A kényelmi felszerelések közt is sok az újdonság, így az automatikus kézifékkel, a sokrétű Multi Media Interface-szel, a radar-vezérlésű követési távolság tartó tempomattal és az új biztonsági beléptető rendszerrel sem találkozhattunk az előző sorozat autóin.