Firebird, Camaro: az út vége

2002.09.03. 11:39

 
   
   

35 év gyártás után augusztus 27-én végleg lezárult a GM F sorozat pályafutása. A legendás izomautó-páros, a Pontiac Firebird és a Chevrolet Camaro a Ford Mustang ellenfeleként 1967-ben jelent meg, ám az igazi csúcspontot a '70-es évek végén a második sorozat késői példányaival érte meg a típus-páros: a csodaszép vonalú kupékból 1979-ben összesen 494.025 példány épült. Az autó alapkoncepciója - nagy V8-as orrmotor hátsókerék-hajtással, 2+2 üléses utastér, merevtengelyes hátsó felfüggesztés - az idők folyamán változatlan maradt, csupán a motorok mérete és teljesítménye, valamint a karosszéria formája változott a kor szellemének megfelelően. Ez lett a típuspáros veszte is: a GM kínálatából időközben eltűntek a műszaki alapokban osztozó klasszikus országúti cirkálók, így a gyártás egyre drágább lett, a kevésbé sportos, de tágasabb és olcsóbb Ford Mustang pedig elhalászta a potenciális vásárlók nagyobb részét.

 
   
   

Az utolsó évben már csak 66.400 autót sikerült eladni, míg a Mustangból 170.000 példány talált gazdára. A Firebird és a Camaro helyét Pontiac GTO néven az ausztrál Holden Monaro veszi majd át, amely rendelkezik a Mustang legfontosabb előnyeivel, így nagyobb eséllyel küzdhet a vásárlók kegyeiért, a Firebird és a Camaro nevet pedig egyelőre pihenteti a GM, bár a cég szóvivője szerint nem kizárt, hogy később felelevenítik a legendát. A klasszikus F sorozat azonban végleg az autótörténelem része lesz, ahogy a GM két típust gyártó üzeme is Quebec-ben.