Audi Pikes Peak: terepjáró négy karikával

2003.01.06. 16:29

 
   
   

Detroitban mutatták be a legújabb német sport-terepjárót, amely a hírhedt hegyi verseny nevét viseli. A Pikes Peak már kétszer sikert hozott az Audinak Amerikában: 1985-ben Michele Mouton, 1987-ben pedig Walter Röhl diadalmaskodott a 4.300 méteres hegy felett a brutális Quattro Sport S1 volánjánál. Az új Pikes Peak tanulmányautótól most nem csak egy csúcs, de egész Amerika meghódítását várja az Audi.

 
   
   

Az autó annak a korábban már beharangozott sportos SUV-nak az előfutára, amely a Porsche Cayenn-Volkswagen Touareg páros padlólemezére épül, és amelynek igen fontos szerepet szán az Audi az amerikai piaci pozícióinak megerősítésében. A Pikes Peak formaterve az Audi mércéjével mérve szokatlanul merész: elöl a felfelé húzott lámpatestek és az előreugró hűtőmaszk, hátul pedig az Alfa 147-szerű világítóegységek tiporják lábbal a cég hagyományait. Az alapforma már nem ennyire formabontó, de erre szükség is van a márkaidentitás megőrzése érdekében. A Pikes Peak tanulmányautó lévén tartalmaz néhány már-már kötelező megoldást, így a tető teljes egészében üvegből készült, a légzsákok az utasok méreteit felismerő kamerák jelei alapján különböző mértékben fújódnak fel, az utasokat multimédiás rendszer szórakoztatja út közben, a vezetőt pedig speciális, mindenkor tökéletesen látható lézeroptikás kijelző tájékoztatja a fontosabb adatokról.

 
   
   

A Pikes Peak műszaki tartalma méltó a hegyeket meghódító egykori Quattrókhoz: az autóba az RS6-os Audiból már ismert V8-as biturbó motor 500 lóerős változata került, amely 5 másodperc alatt képes 100 km/h-ra gyorsítani az autót. A végsebességet szokás szerint elektronika korlátozza 250 km/h-ra. Ezek a tulajdonságok a terepjárókra jellemző felépítéssel és az állandó összkerék-hajtással együtt halálos elegyet képeznek: a Pikes Peak-ből gyakorlatilag bármilyen útfelületen egy pillanat alatt előhívható a vadállat. Ezt a képességet segíti elő az autóba épített légrugós felfüggesztés is, amely a sebességtől és az útviszonyoktól függően automatikusan állítja be az autó hasmagasságát.

 
   
   

Azt egyelőre nem árulták el, hogy az autó szériaváltozata mikorra várható, de valószínű, hogy a Pikes Peak sorsa nagyban függ a detroiti közönség reakciójától. A korábbi hasonló modellek sikeréből azonban arra következtethetünk, hogy a Porsche Cayenne már nem sokáig lesz egyedül a legsportosabb terepjárók piacán.