Új Fiat Panda-változatok Bolognában

2003.12.02. 15:16

Bemutatkozik a Panda 4x4 és egy raliautó-tanulmány is, viszont a korábbi pletykákban szereplő utcai sportváltozatnak egyelőre se híre, se hamva.

Már az első Panda négykerék-hajtású változata is igen népszerű volt a vásárlók körében, nem csoda, hogy a Fiat bemutatta az új Panda 4x4 típust is, amely a Fiat sajtóközleménye szerint valódi off-road jármű, kicsiben. Ez a modell a Panda SUV-val ellentétben elég visszafogott külsejű, csak a lökhárító fekete betétje és a megemelt felfüggesztés különbözteti meg az alapváltozattól. A Panda 4x4 hasmagassága a gyáriak szerint minimum 15 centiméter, az első terepszöge 26 fok, a hátsó 45 fok. A viszkókuplungos állandó négykerék-hajtás révén az autó legfeljebb 50%-os emelkedőn képes felmászni. Az autót csak kétféle motorváltozattal kínálják, az egyik az unásig ismert 1,2 literes, 60 lóerős Fiat motor, a másik a Panda alapváltozatában szintén megtalálható 70 lóerős, 1,3 literes Multijet JTD. Az előbbivel a Panda 4x4 19 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, és legfeljebb 145 km/h-val haladhat, az utóbbival a gyorsulási idő 16 másodperc, a végsebesség 155 km/h.

Szerkezetileg a Panda 4x4-el egyezik meg a Panda SUV, amelyet Frankfurtban már láthattunk. Az egykori Simba tanulmány formai megoldásait felvonultató modell egy kicsit még nagyobb, 17 cm-es hasmagasságú, mint egyszerűbb testvére, ami nyilván a nagyobb átmérőjű gumiabroncsoknak (185/65 R15) köszönhető. A sajátos orr-rész mellett megtartották a Simba jellegzetes kétszínű fényezését is, de szerencsére nem erőltetik tovább a korábban bemutatott változatok narancssárga-sárga színösszeállítását, helyette a legújabb fotón egy barna és homokszínű autó látható. Bajban lennénk, ha meg kellene mondanunk, hogy a Fiat miért veszi gyártásba mind a két modellt, hiszen a külsejüktől eltekintve szinte minden szempontból azonosak. De éppen ezért nem is jelenthet nagy többletköltséget a két modell párhuzamos gyártása, és a választás lehetőségével talán egy kicsivel többen választják majd a négykerék-hajtású csöppsége(ke)t.

A harmadik új Panda-változat egyelőre csak tanulmányautó, és az Abarth Rally névre hallgat, ami rögtön el is árulja hogy spotos modellről van szó. A típus, amelyről eddig sajnos nem közöltek fotókat, a Cinquecento/Seicento raliváltozatainak szellemi utódja: felszerelték nagy szilárdságú bukókerettel, hatásos spoilerekkel és versenyzésre alkalmas futóművel is. A sokk a motortérbe pillantva éri majd a bolognai kiállítás résztvevőit. A Fiat versenyosztálya ugyanis nem az 1,2 literes benzinmotor erősebbik, 16 szelepes változatát vagy az új 1,4 literes FIRE motort választotta, ahogy az ember elsőre gondolná, hanem az 1,3 literes turbódízelt, amelyből egy - az eredetinél nagyobb - változó geometriájú turbófeltöltő segítségével 102 lóerőt facsartak ki. Arról egyelőre nem tudunk, hogy a Panda Abarth Rally elődeihez hasonlóan megvásárolható lesz-e valamikor, de nagyon érdekes lenne tudni, hogy mire képes a kis turbódízelmotor versenyhelyzetben.