Velite: a Buick jövője?

2004.04.13. 14:57

A New Yorkban bemutatott tanulmány nem egyszerű formai játszadozás volt a Buick tervezők részéről. A GM vezetése azt tervezi, hogy a márkát a jelenleginél elegánsabb arculattal ruházza fel, és hosszabb távon a mostaninál drágább, erőteljesebb stílusú prémium-modellekkel tölti fel a palettát. A Buick modellek új generációjának előhírnöke: egyrészt az egyelőre kísérleti stádiumban levő, hátsókerék-hajtású GM Zeta platformon alapul, másrészt tervezői olyan formai megoldásokat alkalmaztak, amelyek később a sorozatgyártású modelleken is megjelenhetnek, ha a potenciális vásárlók pozitívan reagálnak rájuk.

A Velite voltaképpen egy óriási négyüléses kabrió. Nagy méretei azonban alig tűnnek fel az óriási - elöl 20, hátul 21 hüvelykes alufelnikre szerelt - Pirelli gumik és a roadster-szerű arányok miatt. Az 1,921 méter széles, 4,716 méter hosszú, 1,318 méter magas és több mint másfél tonnás autóba ráadásul a Buick 3,6 literes, felülvezérelt, két turbós kísérleti V6-osa került, amely kerek 400 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 542 Nm 3200-as fordulatszámon, így valószínűleg még a menetteljesítmények sem árulnák el, hogy nem egy fürge kis roadsterrel van dolgunk.

A Velite azonban nem sportkocsinak készült, hanem egy nyitott, hátsókerék-hajtású túrakocsinak, amely egyszerre kényelmes, gyors és kellemes hangulatú. Ennek megfelelően hatsebességes automataváltó került bele, az utastér pedig négy felnőttnek nyújt kényelmes utazási lehetőséget. Belül - amellett hogy mindent meleg színekben pompázó bőr kárpitok és puha műanyagok borítanak - a külső formatervvel harmonizáló gömbölyded formákat találunk, amelyeket itt-ott régies stílusú krómdíszek törnek meg. A modern eszközök, így a navigációs és kommunikációs rendszer is olyan kezelőfelületett kapott, amely visszafogott kialakítása és apró fémes felületű gombjai révén jól illeszkedik az összképbe.

A Velite másik fontos feladata a Buick jövőbeli arculatának megcsillantása mellett az új Zeta platform bemutatása az amerikai vásárlóknak. A nagyméretű, hátsókerék-hajtású padlólemez először az Opel Insignia tanulmányban tűnt fel még a tavalyi Frankfurti Autókiállításon, de Amerikában még senki nem láthatott Zeta alapokra épülő járművet. Pedig a hírek szerint a GM-nél hosszú és fényes pályafutás vár az új padlólemezre: erre épül majd a Buick, a Pontiac, a Saab és az Opel számos nagyméretű, magas presztízsűnek szánt modellje, összesen legalább hatféle típus. Egyelőre nem tudjuk biztosan, hogy a Velite, vagy egy hasonló kabrió modell eljut-e a sorozatgyártásig, de erre is van némi esély, hiszen az Egyesült Államok délebbi vidékein hagyományosan igen népszerűek a nyitott autók, különösen a luxuskategóriában.