Bemutatkozik az új Porsche 911-es

2004.05.11. 12:33

Kerek lámpák, még kifinomultabb műszaki megoldások, változatlan egyéniség: így foglalható össze a Porsche 911-es megújulásának lényege. A Porsche 911-es legújabb generációja, amelyet a gyárban a könnyebb azonosíthatóság érdekében 997-es néven emlegetnek, messze nem jelent akkora ugrást az elődjéhez képest, mint a legutóbbi két generáció. A forma nem változott drasztikusan, mint a 993-as esetében és olyan sokk sem érheti a Porsche rajongókat, mint az első vízhűtéses modell, a jelenleg futó 996-os bemutatásakor.

A karosszérián nem módosítottak sokat, csak az autó elején és hátulján láthatóak feltűnő változások. Az egyik ilyen, hogy a 911-es - valószínűleg a típus rajongóinak nyomására - visszakapta ovális lámpáit. Eltűntek az első indexet rejtő könnycseppszerű kiegészítések, funkciójukat a fényszórók alatti keskeny, csíkforma kiegészítő lámpa vette át. Oldalt a szélesebb sárvédő-domborítások jelentenek különbséget, amelyekre elsősorban az új, szélesebb nyomtávú futómű miatt volt szükség. Hátul első pillantásra inkább csak sejteni lehet, hogy valami nem stimmel, de a régi és az új autó képét egymás mellé téve kiderül, hogy a hátsó lámpákat teljesen új, alacsonyabbakra cserélték. Biztosan nem tudjuk, módosítottak-e a vezetőfülke és a tető lemezein, nekünk nem sikerült kiszúrnunk a változtatásokat.

A mérnökök műszaki téren is megelégedtek a meglevő technika csiszolgatásával. Így az alapmodell, a Carrera motorja maradt ugyanaz a 3,6 literes hathengeres boxer, amely már a jelenlegi típusban is szolgál, bár a tervezők módosításai nyomán 5 lóerővel erősebb lett, így az új változat 325 lóerős. A 911 Carrera S-ben egy új, 3,8 literes motort találunk, amely 355 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig kerek 400 Nm. Mindez kevéssé befolyásolta a menetteljesítményeket: a 911 Carrera 5 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h sebességre, végsebessége pedig 285 km/h, azaz e téren pontosan ugyanazt tudja, mint elődje, az S változat pedig 4,8 másodperc alatt gyorsulhat 100-ra és 293 km/h-val haladhat.

A Porsche azonban nem is ezen a téren ígér komoly fejlődést, sokkal inkább az új futómű erényeit hangsúlyozza. A szélesebb nyomtáv mellett a 997-es minden változatába beszerelhető az aktív lengéscsillapító-rendszer, amely a PASM, azaz a Porsche Active Suspension Management nevet kapta. A lényeg ugyanaz, mint más gyártók más néven forgalmazott rendszereinél: a vezető egy gomb segítségével megválaszthatja, hogy kényelmesebb és lágyabb, vagy feszesebb és így sportosabb csillapítást szeretne. A PASM a Carrerához külön rendelhető, a Carrera S-be azonban már alapáron belekerül. Emellett a Porsche egy másik lehetőséget is kínál a legelszántabb utcai sportolóknak: 2 cm-rel leültetett betonkemény sportfutóművet, amelyhez már korlátozottan önzáró differenciálmű is jár, elkerülendő a hátsó kerekek elpattogási hajlamából eredő kellemetlen stabilitási problémákat. Az évek óta töretlen divatnak megfelelően az új 911-esen is minden eddiginél nagyobb kerekeket találunk: az összes típusváltozat 19 hüvelykes felniket kap, bár az abroncsok szélessége és oldalfal-magassága típusonként, illetve elöl és hátul is változik. Az alapmodellnél elöl 235/40-es, hátul 265/40-es abroncsokat találunk, míg a Carrera S elöl 235/35-ös, hátul pedig 295/30-as abroncsokat visel.

A Porsche 911/997 típus forgalmazása Európában már a nyár közepén, július 17-én megkezdődik, bár egyelőre együtt készül majd a 996-os sorozattal, amelyből a Turbo, a Carrera4 és a GT2 illetve GT3 változatok saját váltótípusaik megérkezéséig gyártásban maradnak.