Mazda6 MPS: a zoom-zoom lelke

2004.09.23. 16:25

A japánok végre elkészültek saját álruhás büntetőautójukkal, amelynek alig akad ellenfele a közutakon. A Mazda6 MPS, vagy ahogy Amerikában és Ausztráliában hívják majd, a Mazdaspeed6 jelenleg a legerősebb Mazda személyautó.

A jól ismert 2,3 literes, változó szelepvezérlésű, négyhengeres kapott egy turbófeltöltőt, így csúcsteljesítménye 260 lóerőre emelkedett. Emellett a motor nyomatéka is félelmetes: a csúcsérték 380 Nm 3000-es fordulatszám mellett, és ennek az értéknek több mint 95%-a 2000-4500-as fordulatszám-tartományban folyamatosan rendelkezésre áll. A motorhoz csatlakozó hatsebességes váltó teljesen új fejlesztés: amellett, hogy könnyedén megbirkózik a turbómotor teljesítményével, tömör felépítésű, így nem foglal több helyet, mint egy ötsebességes, és készítői szerint gyors váltásoknál is igen pontos, egyáltalán nem hajlamos az akadozásra. Az új váltóhoz négykerék-hajtás társul, amelynek differenciálműveit elektronika szabályozza: az első és a hátsó kerékre jutó vonóerő eloszlása a pillanatnyi helyzettől függően 100:0 és 50:50 között változhat. A végeredmény meggyőző: a Mazda6 MPS végsebessége 240 km/h, és 6,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-s sebességre.

A megfelelő vezetési élményhez persze nem elég egy erős motor, és ezt a Mazdánál is tudják. A megfelelő menettulajdonságok érdekében először is megerősítették az MPS karosszériáját, így mintegy 40%-kal nagyobb csavarodási merevséget értek el. Emellett leültették és feszesebbé tették az autó futóművét, valamint 215/45R 18-as kerekeket és 18 hüvelykes felniket szereltek fel, így - jóindulatú, alulkormányzott viselkedését megtartva - a Mazda6 MPS jóval nagyobb kanyarsebességekre képes, mint bármelyik gyengébb testvére. Természetesen a fékrendszert is a megnövekedett igényekhez igazították, a féktárcsák elöl és hátul egyaránt 17 hüvelykesek, a fékerőt pedig elektronika adagolja. A Mazda6 MPS mindezek ellenére veszélyes jószág, így felszerelték menetstabilizáló elektronikával és fékasszisztenssel, hogy a kevésbé tapasztalt sofőrök is viszonylagos biztonságban nyomhassák tövig a gázt.

A hab a tortán az MPS külseje, ami - amellett hogy megtartotta az alapmodell vonásait - sokkal agresszívabbá vált az orr-rész nagyobb nyílásai, a diffúzorszerűen kialakított hátsó lökhárító és az óriási kerekek révén. A Mazda mérnökeinek még azt is sikerült megoldaniuk, hogy az autóra ne kelljen óriási hátsó spoilert szerelni: elég volt egy kétujjnyi perem a csomagtér fedelére, így semmi nem rontja el a Mazda6 hátuljának kellemes formáját.

A típus bemutatóját a Párizsi Autószalonon tartják, európai forgalmazása pedig 2005 első hónapjaiban kezdődik.