Saturn Aura: a jövő Opel Vectrája?

2005.01.07. 12:53

A GM Detroitban mutatja be legújabb Epsilon platformra épülő tanulmányautóját. Az Aura az eggyel korábbi Vectrán alapuló Saturn L-sorozat váltótípusának előfutára. Az új modellen is látható a GM európai formatervező-csapatának kéznyoma, bár a forma inkább az Astrát juttathatja az eszünkbe, mint a műszaki ikertestvér Vectrát. A lámpák formája, az oldalvonal íve, vagy épp a csomagtér-ajtó kialakítása egyértelművé teszi a rokonságot, olyannyira, hogy egyes európai szaklapok már a Vectra idén őszre várható felfrissített változatát látják a Saturn Aurában.

Szerintünk azonban sokkal inkább arról lehet szó, hogy a GM vezetése újragondolta a Saturn szerepét. A márka feladata eredetileg az olcsó japán tömegmodellek visszaszorítása lett volna, ez azonban nem sikerült. Ráadásul a japán kocsik ma már nem is igazán olcsók, inkább minőségi kidolgozásukkal, dinamikus viselkedésükkel, gazdag felszereltségükkel és megbízhatóságukkal hódítanak. Így a Saturn is kénytelen átalakulni a túlélés érdekében, és úgy tűnik, találtak is egy megoldást, amely akár sikeres is lehet: a Saturn lehet a legeurópaibb amerikai GM márka lesz. Az európai autó az amerikai autóvásárló számára feszes, sportos, erőteljes stílusú és igényes belső terű járművet jelent, és úgy tűnik, az új Saturn Aurát pont ilyennek szánták.

Műszaki szempontból az Aura nagyrészt már ismert elemekből épül fel: a futómű, a kormánymű és a fékrendszer azonos a Vectráéval. A motortérben egy 3,6 literes, négyvezérműtengelyes, 24 szelepes V6-ost találunk, amely 250 lóerős, és egy hatsebességes, kézzel is kapcsolható automata váltón keresztül hajtja az első kerekeket. Az aktív biztonságot menetstabilizáló elektronika, kipörgésgátló, ABS és egy sor más hárombetűs szerkentyű garantálja, balesetkor pedig a kötelező frontális légzsákok mellett oldal- és függönylégzsákok segítik épségben maradni az utasok különböző testrészeit, amelyek az AACN nevű baleset-előrejelző szerkezet révén mindenképp időben fújódnak fel. A belső térben kivételes minőségű anyagokat alkalmaztak, legalábbis a képeken szereplő bemutatóautóban: mindenütt bőrrel, puhának tetsző műanyagokkal és fém díszbetétekkel találkozik a szem. A luxus-belső sötét színeit nagyméretű, több részből álló, nyitható üvegtetővel igyekezett ellensúlyozni a GM tervezőgárdája.

Úgy tudjuk, az Aura egyelőre csak tanulmányként szerepel a Saturn detroiti standján, de a GM közleménye alapján sejthető, hogy az autó - ha nem is ilyen fényűző részletmegoldásokkal - hamarosan szériagyártásba kerülhet, azt azonban csak remélhetjük, hogy a Saturn tanulmány vonalai a jövőbeli Opel Vectrákon is visszaköszönnek.