Audi Allroad Quattro tanulmány Detroitban

2005.01.10. 14:39

A Detroit Motor Show egyik sztárja az új A6-oson alapuló terep-kombi, bár egyelőre csak tanulmányautóként. Az Allroad Quattro az elődjénél már bevált recept szerint készült: az A6 Avant karosszériáját néhány látványos, halványan terepjárós formai elemmel dobták fel, és megemelték az autó futóművét, hogy a négykerék-hajtású autó jobban boldoguljon kevésbé rázós terepen, vagy rosszabb minőségű utakon. Emellett a tanulmányautó számos olyan elemet is tartalmaz, amely az Audi legújabb fejlesztéseit hivatott bemutatni.

Ami az Allroad Quattro formáját illeti, a tervezők láthatóan nem is próbáltak letérni a kitaposott ösvényekről. A tanulmányt egyedül a LED-es lámpák, a fellépőt imitáló alsó fém-díszítések, az elöl és hátul kikandikáló, alvázvédő lemezt utánzó fémes színű betétek, a szintén fémszínű tetősínek és néhány apróbb finomság, amilyen a két lökhárítóba integrált kipufogóvég hátul, a 19 hüvelykes, különleges kialakítású keréktárcsák vagy a krómozott hűtőrács különbözteti meg a szériagyártású A6-ostól.

A formaterv újszerűségének hiánya azonban nem vesz el sokat a tanulmány értékéből, hisz az igazán érdekes megoldások belül vannak. Az Allroad Quattro ugyanis nem egyszerűen emelt futóművet kapott: a légrugózásnak köszönhetően a hasmagasságot a mindenkori szükségletek alapján lehet beállítani 160 és 210 mm között. A magasságot részben a vezető szabályozhatja a megfelelő futómű-program kiválasztásával, részben maga az autó dönti el a sebesség és az útminőség függvényében, hogy milyen magasság lesz a legcélszerűbb. Emellett a lengéscsillapítás mértékét is a fedélzeti elektronika állítja be, így nagy sebességnél az Allroad Quattro meglepően sportos menettulajdonságokra tesz szert, de kisebb tempónál vagy rossz úton is képes a lehetőségekhez mérten kényelmes utazást biztosítani a benne ülőknek.

A légrugózást mellett újszerű biztonsági ellenőrző berendezések teszik különlegessé az Allroad Quattrót. Az egyik ilyen eszköz a lézeres és infravörös szenzorokon alapuló útminőség-figyelő rendszer. A szerkezet felismeri, ha az út vizes, jeges, illetve aszfaltozott vagy murvás, és egyrészt figyelmezteti a vezetőt, ha egyenetlenebb vagy alacsony tapadásúnak vélt útfelületre téved a jármű, másrészt kiegészítő paramétereket szolgáltat a menetstabilizáló elektronikának, a kipörgésgátlónak és a futómű vezérlésének. Így az autó különféle biztonsági rendszerei is figyelembe vehetik a megváltozott körülményeket, ami végső soron az aktív biztonság növekedésével jár. Az Audi adaptált két, más gyártók által már megvalósított ötletet is: az egyik egy hátra és oldalra figyelő radarrendszer, amely a holttérben közlekedő járművekre figyelmeztet, a másik pedig a jól ismert, sávelhagyást figyelő kamera. Ez utóbbi - a PSA megoldásával ellentétben - nem az ülést és a benne ülő hátsót rezegteti hanem a kormányt, így próbálva felébreszteni a szerinte elbóbiskoló sofőrt. A szerkezet éjjel és nappal is képes működni, bár ki is kapcsolható.

Kétségtelen hogy az Allroad Quattro tanulmány nem egy sportkocsi prototípusa, de ez nem jelenti azt hogy erőtlen volna: a motorházba 4 literes V8-as turbódízel motor került 290 lóerő teljesítménnyel és 650 Nm-es csúcsnyomatékkal, ami 1600-as és 3000-es percenkénti fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll. Az állandó négykerék-hajtást a motorral egy hatsebességes Tiptronic kézzel is kapcsolható automata váltó köti össze. Ennek megfelelően az autó 6,4 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s tempót, és a végsebessége is csak az elektronikus korlátozás miatt nem haladja meg a 250 km/h-t.

Az Audi sajtóközleményében egyelőre nem említi, mikor kezdődhet a következő Allroad Quattro sorozatgyártása, de nem lehet kétséges, hogy hamarosan, bár valószínűleg kevesebb technikai hókuszpókusszal.