Jeep Gladiator: vissza a gyökerekhez

2005.01.19. 14:05

A szörnyűséges Hurricane mellett egy hatalmas, de praktikus pick-up is látható a Jeep detroiti standján. A Gladiator nevű jármű formája és néhány megoldása az eredeti Willys Jeepet idézi: a masszív, szögletes sárvédők, a levehető ajtók, a lehajtható szélvédő, a sötétzöld fényezés és az oldalt, kívül elhelyezett pótkerék mind a második világháború hősére emlékeztet, de a régies formák mögött számos praktikus ötlet és modern megoldás rejtőzik.

A Gladiator hatalmas: hossza 5,207 méter, szélessége 1,947 méter, magassága pedig 1,9 méter. Emellett az autó arányai sem mindennapiak: viszonylag kis első és hátsó túlnyúlásához hatalmas, 3,515 méteres tengelytáv társul. Így tudták elérni, hogy az alaphelyzetben is 1,725 méter hosszú plató ellenére a Gladiator terepszögei ne legyenek túl kicsik: az óriás pick-up elöl akár 38 fokos akadállyal is megküzdhet, hátul pedig 23,4 fokos törést képes elhagyni anélkül, hogy a hátulja földet érne. Szintén a terepjáró képesség javítását szolgálja a 348 mm-es hasmagasság.

A Gladiator tervezői komolyan vették, hogy a pick-upokat néha hatalmas tárgyak szállítására is használják: az 1,2 méter széles plató alaphelyzetben 1,725 méter hosszú tárgyak szállítására hasfsználható, de az utasteret és csomagteret elválasztó fal lehajtásával a raktér hossza akár 2 méterig is bővíthető, a hátsó raktérajtó lehajtásával pedig akár 2,7 méter hosszú tárgyak is elférnek a kisteherautón.

A tanulmányautó tervezői a legkorszerűbb technikát alkalmazták a Jeep tervezésekor, sokszor elrugaszkodva a jelenlegi amerikai pick-upokra jellemző megoldásoktól. A motortérben például egy 2,8 literes 163 lóerős turbódízel motor dolgozik, a hajtáslánc pedig az igazi munkaterepjárókra a mai napig jellemző kapcsolható összkerékhajtást kapta. A futómű sem mindennapi: a magas súlypont ellensúlyozására elöl és hátul is többlengőkaros felfüggesztést használtak, ami épített úton nagyobb stabilitást, terepen pedig nagyobb menetkényelmet nyújt, mint a szokásos merev tengelyek.

A legújabb hírek szerint lehetséges, hogy a Gladiator tanulmány nem tűnik el végleg a koncepcióautó-raktárban. A DC vezetése a legújabb nyilatkozatok szerint fontolgatja, hogy később szériagyártásra éretté fejleszti a modellt, de az első lépés persze a közönség véleményének megismerése: Detroitban felmérést végeznek annak kiderítésére, hogy a lehetséges vásárlók mit szólnának, ha a Jeep kínálata egy, a Gladiatorhoz hasonló monstrummal bővülne.