Mercedes B-osztály: az első hivatalos adatok

2005.02.14. 14:15

A Genfi Autószalonon mutatkozik be az új Mercedes szériaváltozata. A típus a várakozásoknak megfelelően szinte azonos a tavaly ősszel Párizsban bemutatott Vision B tanulmánnyal , a tervezők csak néhány apró részleten reszeltek még egy kicsit. Megmaradt az erősen lejtő övvonal és a hátrafelé keskenyedő oldalablakok, valamint az egyterű-jelleg, szembetűnően csak a kerekek mérete csökkent és a lámpákon alakítottak egy keveset.

Az új B-osztály műszaki szempontból az új A-osztályon alapul , bár annál legalább fél számmal nagyobb: hossza 4,27 méter, szélessége 1,777 méter, magassága pedig 1,604 méter. A tengelytáv is hosszabb lett, egész pontosan 2,778 méter. Természetesen az új modell is az A-osztályéhoz hasonló alvázkeretet kapott, amely magában foglalja a motort, a váltót, a futóművet, a fékrendszert és a többi nyers gépészeti elemet. Ez a sajátos szendvics-szerkezet egy kis magasságnövekedésért cserébe hatalmas belső tér kialakítását teszi lehetővé: a helykínálat bőséges, egyesek szerint a legnagyobb Mercedes limuzinokéval vetekszik. Ezt persze az első tesztekig vagy elhisszük vagy nem, de a változtatható padlószintű csomagtér paraméterei sokat sejtetőek: a B-osztály alaphelyzetben 544 liternyi csomagot képes szállítani, de az ülések lehajtásával 2,245 köbméterre növelhető a tér, és az első ülés kiszerelése után akár 2,95 méteres tárgyak is szállíthatók az autóban.

A B-osztály motorválasztéka szinte teljes egészében megegyezik az új A-osztályéval, ami nem csoda, hiszen ez a két modell felépítésében gyökeresen eltér a nagyobb, hátsókerék-hajtású modellektől. Az egyetlen eltérést a legkisebb teljesítményű, 82 lóerős turbódízel motor hiánya jelenti. A benzinmotorok 1,5, 1,7 és 2,03 literesek - ez utóbbiból turbófeltöltős változat is létezik - 95, 116, 136 és 193 lóerő teljesítménnyel, míg a két 1991 köbcentis turbódízel teljesítménye 109 és 140 lóerő.

A B-osztály érdekes és egyben hasznos fejlesztései közé tartozik az aktív csillapítású futómű és az elektromos szervokormány. Ez utóbbi ráadásul a menetstabilizáló rendszerrel is összeköttetésben áll, így az autó már nem csak a fékekkel, de a kormányzás kismértékű korrigálásával is képes segíteni a vezetőt az autó stabilitásának megőrzésében. Ezek mellett a Mercedes egy sor, a prémium kompakt kategóriában manapság már szinte kötelező extrát kínál az autóhoz: ilyen a többzónás klíma, az elektromosan állítható első ülések a navigációs rendszer, a kanyarba bevilágító lámpa vagy éppen a nagyméretű napfénytető.

A B-osztály Európában leginkább a Vaneo utódjának tekinthető, bár annál sokkal felnőtteb jármű benyomását kelti, de a Mercedes eredetileg Észak-Amerikába szánta, ahol az A-osztály túl aprónak számítana. Ugyanakkor mostanság olyan híreket hallani, hogy a gyenge dollár miatt a Mercedes egy időre elhalasztotta a típus tengeren túli bemutatását, így lehetséges, hogy az új típus fő piaca végül mégis Európa lesz.