Rinspeed Senso: a száguldó pszichológus

2005.02.16. 10:33

A svájci autótervező cég újabb különleges járművet állít ki Genfben. A tavalyi kétéltű, a Splash után egy tisztán szárazföldi járművel rukkolnak elő, de a Senso is egy szokatlan ötlet köré épült. A Rinspeednél ezúttal azt találták ki, hogy az autó figyelje a sofőrt és próbálja meg minden eszközzel a vezetéshez ideális szellemi állapotban, azaz nyugodtan, de éberen tartani.

A Rinspeed Senso alapvetően két érzékelő segítségével vizsgálja folyamatosan a vezetőt és tevékenységét: a hozzá járó karórával, amely állandóan méri a pulzusszámot és egy kamerával, amely a vezetési stílust - a sávváltások gyakoriságát és kivitelezését, valamint a többi autó megközelítésének sebességét és távolságát - méri fel. Ezen adatokat fedélzeti számítógép elemzi, hogy azután a megfelelő nyugtató vagy frissítő impulzusokkal bombázhassa a sofőr összes érzékszervét.

A Senso különlegessége épp a sofőr felé közvetített ingerek sokféleségében rejlik. A sofőr látóterében elhelyezett négy apró színes LCD kijelző például színes mintázatokat jelenít meg: ha a vezető álmosnak tűnik, narancs és sárga színben, ha túl idegesnek, akkor kék és lila színben, ha minden rendben, akkor pedig zöld szín látható a monitorokon. Ugyanezt a célt szolgálja az utastér borításánál használt lumineszkáló fólia is, amely narancs, lila vagy zöld fénnyel világít a helyzetnek megfelelően. A fényhatásokat hangeffektusok erősítik, sőt, a szaglószerv ingerlése sem maradhat el: az élénkítésre citrom-grapefruit illatkeverék szolgál, míg nyugi-üzemmódban vanília és narancs illatot szívhat be a sofőr. De az elalvás elleni harcban alkalmazható végső fegyvert, a farpofa-rezegtetést is beveti a Senso, ha úgy tűnik, hogy ez szükséges.

Mindez persze nem volna különösebben érdekes egy szokványos autóba építve, különösen egy autószalonon, ahol a kiállított járművek nem mozdulnak, sőt, a közönség meg sem közelítheti azokat. Ezért a Rinspeed szakemberei olyan autót alkottak, ami látványnak is különleges. Első pillantásra az óriási lámpatestek tűnnek fel, amelyek szinte beborítják az autó sarkait, de a hátra felfelé nyíló ajtószárnyakhoz hasonlót is ritkán látni. A szélvédő egy jelkép-értékű kis üveglap, tető nincsen, így az utasok csak bukósisakban érezhetik igazán védve magukat a menetszél és egy esetleges baleset hatásai ellen egyaránt. Az ülések elrendezése is szokatlan, ha nem is példa nélkül álló: a McLaren F1-hez hasonlóan a vezető a Sensóban is középen foglal helyet, míg a két utas mögötte, két oldalt kapott egy-egy ülést.

A Rinspeed tanulmánya fura, de egyértelműen sportos jelenség, és a lemezek alatt meghúzódó technika nem is cáfol rá erre az érzésre. A hajtást a Porsche Boxster S 3,2 literes 250 lóerős hathengeres boxermotorjára bízták, amelyet úgy alakítottak át, hogy benzinnel és földgázzal egyaránt működhessen. A motor a hátsó kerekeket hajtja egy hatsebességes manuális váltón keresztül. Az 1385 kilogrammos jármű így akár 5,9 másodperc alatt is elérheti a 100 km/h-s tempót citromillat és lila villódzás közepedte, és akár 250-nel is száguldhat ha a vezető nyakizmai bírják az ellenszél okozta terhelést. Kanyarban, az elöl 235/30ZR19-es, hátul pedig 255/30ZR19-es Continental SportContact 2 gumik és az aktív lengéscsillapítókkal felszerelt futómű segít az úton maradni nagyobb sebességnél.