Lotus Exige 240R: lehet egy kompresszorral több?

2005.02.28. 14:32

A Lotus új modelljében a legerősebb utcai Elise-változatot tisztelhetjük. A zárt karosszériás Exige alapállapotban is erősebb motorral készül mint az Elise: a Toyota Celica TSport 1,8 literes 192 lóerős motorja a pillekönnyű karosszériát úgy gyorsítja, hogy az autó kétszeres teljesítményű méregdrága csodákkal is könnyedén felveszi a versenyt - úgy 180-200 km/h körüli sebességig.

A Lotusnál azonban nem elégedtek meg ennyivel: a 2ZZ-GE jelű Toyota motorhoz egy Eaton gyártámyú mechanikus feltöltőt illesztettek és kicserélték a gyári motorvezérlést, így a főtengelyen akár 247 lóerő is jelentkezhet. De ami talán még fontosabb, a kompresszorral sikerült kiegyengetni a változó vezérlésű Toyota motor hullámos nyomaték-görbéjét, így a teljesítmény egyenletesen, nagy ugrások nélkül növekszik egészen nyolcezres percenkénti fordulatszámig. A végeredmény lélegzetelállító: a 240R alig 4 másodperccel az indulás után már 100 km/h-val száguldhat, és a 160-as tempó eléréséhez sem kell több mint 10 másodperc. Az autó végsebessége 249 km/h-ra nőtt, így már nagyobb sebességnél sem húznak el olyan könnyedén a korábban faképnél hagyott Ferraris és Porschés sporttársak.

A plusz 55 lóerővel valószínűleg az alapkivitelű Exige is könnyedén elbírt volna, de a Lotusnál semmit nem bíztak a véletlenre. Megnövelték a fékek teljesítményét, a futóművet pedig még stabilabbra hangolták: a merevebb rugók mellé Öhlins gyártmányú, húzó- és nyomóirányban külön is állítható csillapítású lengéscsillapítók kerültek, előre pedig állítható kanyarstabilizátort szereltek. Az autó belső kialakítása is a versenyautókat idézi, akárcsak az összes többi részlet: a két kagylóüléshez négypontos biztonsági övek tartoznak, a padlót pedig nem borítja kárpit csak a puszta alumínium, bár a fekete-sárga üléskárpitok és ajtóborítások, valamint az alapfelszerelés részét képező légkondicionáló berendezés azért elárulja, hogy a 240R-t utcai használatra szánták.

A 930 kilogrammos sportkocsi a képességeihez és hírnevéhez mérten nem is túlzottan drága: ára 62 ezer euró, azaz kb. 15 millió forint. Az egyetlen probléma, hogy a típus gyártását már a bemutató előtt befejezték: a 240R-ből összesen 50 példány készült, amelyek közül 40 Európában, 10 pedig Japánban várja új gazdáját, és a Lotus sportosztályának vezetője szerint nem is készül több ilyen autó, így aki szeretne egyet, az jobban teszi ha siet.