Renault Zoe: fürge városi kisautó három személynek

2005.03.03. 16:56

Korábban Z17 néven ismerhettük meg a Renault tanulmányautóját, de a Genfi Autószalonon már Zoe néven látható a háromszemélyes apróság. A Renault tervezői a Zoe tervezésekor hasonló a Smart ForTwo-hoz hasonló felső kategóriás kisautót képzeltek el, de igyekeztek kiküszöbölni a Mercedes kisautójának hibáit. Ennek megfelelően a Zoe városi mini létére egész autóformájú: van határozott motorháza, és a hosszához képest nem is túl magas. A hagyományosabb felépítésnek és a nagy kerekeknek persze ára van: a szűkös, leginkább csak két személynek kényelmes három üléses belső tér ellenére a Zoe hosszabb, mint a PSA és a Toyota négyüléses kisautói: 3,45 métert manapság sokkal jobban ki szoktak használni a gyártók.

Szerencsére a Zoe sokkal színesebb egyéniség, mint a legtöbb hasonló méretű kisautó. Egyrészt a kategóriájában példátlan módon igazán erős motort kapott. A motorháztető alatt egy új, 1,2 literes, kereken 100 lóerős turbófeltöltéses motort találunk, így igazi kis méregzsákká teszi a franciák kísérleti autóját. A másik különlegesség az aszimmetrikus ajtóelrendezés: a bal oldalon hagyományos zsanéros ajtót találunk, a jobb oldalon viszont tolóajtó könnyíti meg a kiszállást, sőt, nagyon szűkös parkolóhelyekre gondolva a tervezők az ajtók feletti tető egy részét is nyithatóvá tették, így a fejét sem kell senkinek bevernie kiszállás közben. Ráadásul az elöl ülő két személy akár az egyik oldalon is kiszállhat, mivel a félautomata váltó miatt váltóbot sem nehezíti az átmászást az egyik oldalról a másikra.

A Zoe várhatóan soha nem kerülhet gyártásba, viszont egyes részletmegoldásokkal, például az apró turbómotorral, valószínűleg találkozhatunk a közeljövő új Renault kisautóin.