Subaru B5-TPH: háromajtós Impreza előzetes?

2005.09.29. 09:36

A Tokiói Autoszalonon bemutatkozó tanulmányautó hibrid hajtású, formai megoldásaival pedig egy újabb Saab-Subaru modellen találkozhatunk a közeljövőben. A B5-TPH első pillantásra egy egyszerű kompakt háromajtósnak látszik néhány érdekes formai megoldással, de az egész valahogy ismerősnek tűnik.


Galéria - kattintson a képre

Az autó arányai és a hátsó rész kialakítása az egykori Saab 9 X-et juttathatják az eszünkbe. A viszonylag hosszú orr, a rövid hátsó rész és a fekete B és C oszlopokkal optikailag egyetlen sávba rendezett oldalsó és hátsó ablakok mellett a különös hátsó ajtómegoldás is a hasonlóság érzését erősítheti. Igaz, a Subaru tanulmányon az egész, a hátsó ajtóoszlop és az övvonal által határolt rész egyben nyílik, míg a Saab koncepción annak idején a hátsó fal és a tető hátsó fele volt nyitható, de a két megoldás így is ugyanazt a megközelítést sugallja. A Saab párhuzam persze nem véletlen, hiszen a B5-TPH nemcsak a háromajtós Impreza, de a következő Saab 9 2-es előfutára is, amely egy-két éven belül felváltja az egyelőre csak Észak-Amerikában forgalmazott 9 2X-et.


Galéria - kattintson a képre

Az egyszerű, lágy felületekkel határolt alapforma persze elég unalmas lenne, ezért a Subaru tervezői az orr-részen néhány játékos formai megoldást alkalmaztak. Ilyenek a motorháztető pereméből kiinduló határozott élek, amelyek az autó orrán futnak lefelé és befelé, valamint az új Subaru hűtőmaszk egy visszafogott változata. A B9 Tribecán a középső ovális elem kapott nagy hangsúlyt, néhány amerikai újságíró rögtön el is nevezte a hűtőrács motívumát szárnyas vaginának, most azonban nem követték el ugyanezt a hibát. Ezúttal a fényszórók lettek a legnagyobbak, amelyeket a középen épp csak kiszélesedő hűtőrács-sáv köt össze. Így az összhatás kellőképpen agresszív és érdekes, de ami még fontosabb, kevesebb teret ad a sajtó élcelődésének.


Galéria - kattintson a képre

A jellegzetes formájú lemezek alatt igazi műszaki csemegék rejtőznek. Az autóban hibrid hajtásrendszert találunk, méghozzá nem is akármilyet: belső égésű motorként egy turbófeltöltős, két literes, Miller körfolyamat szerint működő, csaknem 250 lóerős boxer négyhengerest találunk. Ehhez egy 10 kW, azaz alig 14 lóerő teljesítményű villanymotor kapcsolódik, amely hirtelen gyorsításoknál, és az autó megmozdításakor kapcsolódik be a hajtásba. A két motor együtt kb. 260 lóerő összteljesítményt és 350 Nm csúcsnyomatékot szolgáltat. A rendszer egyelőre akkumulátorokkal működik, de a szériaváltozatban, amelyet 2007 környékére ígér a Subaru, állítólag már nagy kapacitású kondenzátorok táplálhatják a villanymotort, ami jelentős súlymegtakarítást jelent.


Galéria - kattintson a képre

A B5-TPH méretei a képeken nem igazán érvényesülnek, pedig a csapott hátú háromajtós nagyobb mint a jelenlegi Impreza: a hossza 4,47 méter, a szélessége 1,82 méter, a magassága 1,5 méter, a tengelytávja pedig 2,65 méter. Az autóban ennek ellenére összesen négyen utazhatnak, bár a Subaru sajtóközleménye szerint a tanulmány elsősorban élményautónak készült, amely azonban hivatása szerint nemcsak a sofőr, de az utasok számára is élvezetessé teszi a száguldást.

Úgy tudjuk, a B5 tanulmány szériaváltozata és a Subaru új hibrid hajtáslánca is 2007-ben kerülhet gyártásba legkorábban, de Japánon kívül csak egy-két évvel később várható a megjelenésük.