A legnagyobb luxusbatár - Mercedes GL-osztály

2005.12.09. 09:59

A Mercedesnél végre minden tervező kiélhette megalomániáját az új hétszemélyes terepjáró tervezésekor. Az új GL-osztály terebélyesebb, mint bármi, amit a Mercedes személyszállító jármű címén eddig készített, és szinte mindent tartalmaz, ami autóban manapság előfordulhat.


Galéria - kattintson a képre

Már a képeken is azonnal látszik, hogy a tervezők meg sem próbálták leplezni a GL méreteit. A szögletes hátsó rész, a széles sárvédőívek és az óriási kerekek mellett az íves övvonal épp csak arra jó, hogy a terepjáró ne hasson ormótlan vastömegnek. 5,088 méteres hosszával, 1,92 méteres szélességével és 1,84 méteres magasságával minden irányban nagyobb mint az új S osztály rövidebbik változata, sőt, a hosszabbik luxusmodell is csak hosszával és tengelytávjával tesz túl a GL-en.


Galéria - kattintson a képre

A megdöbbentő méretek miatt persze nem okozott gondot a tágas belső kialakítása: a terepjáróban hét felnőtt is utazhat akár hosszabb távon is, az egyetlen gombnyomásra a padlóba hajtható harmadik üléssor eltüntetésével pedig 1240 literes csomagtér nyerhető. A középső üléssor lehajtásával teherautókat megszégyenítő szállítási kapacitást nyújthat a GL: ilyenkor 2300 literes térfogat és 2,128 méteres rakodási hossz áll a tulajdonos rendelkezésére.


Galéria - kattintson a képre

A döbbenetes méretű jármű mozgatásához persze megfelelően erős és nyomatékos motorokra van szükség. A GL osztály leggyengébb változatába a Mercedes új hathengeres, 224 lóerős turbódízel motorja kerül, de a 320 CDI-t várhatóan csak Európában forgalmazzák majd, ahogy a 306 lóerős nyolchengeres dízelmotorral felszerelt 420 CDI-t is. A benzines változatokba kizárólag V8-asok kerülnek. A kisebbik nyolchengeres teljesen új: a GL 450 motorja 4,6 literes, hengerenként négy szelepes, és 340 lóerős, azaz erősebb, mint a korábbi ötliteres Mercedes-motor. A csúcsmodellbe ugyanaz az 5,5 literes V8-as kerül, amellyel az S-osztályban már találkozhattunk: ennek a 388 lóereje a GL-ben is jóval több, mint elegendő. Természetesen az összes motorhoz a hétsebességes


Galéria - kattintson a képre

7G-TRONIC automata váltó jár, ahogy a 4MATIC összkerék-hajtás, az AIRMATIC légrugózás és az ADS fantázianevű szabályozott lengéscsillapító-rendszer is az alapfelszereltség része. Bár a Mercedes GL inkább hatalmas utazóautó mint kemény terepjáró, megfelelően felszerelve úttalan utakon is megállhatja a helyét. Van benne lejtmeneti sebességhatároló, és a blokkolásgátlót is úgy hangolták, hogy terepen is jól működjön. Emellett létezik hozzá egy Off-Road Pro elnevezésű csomag terepfelezővel, és önzáró középső, illetve hátsó differenciálművel és átdolgozott légrugózással. Ez utóbbival 307 mm-re növelhető a hasmagasság, így a GL akár 60 centi mély vízbe is bemerészkedhet.


Galéria - kattintson a képre

A GL biztonsági felszereltsége is teljes: szinte mindent megtalálunk benne, amit a Mercedes csak kínálni képes e pillanatban. Kétfokozatú frontális légzsákok, négy oldallégzsák és az utastér teljes hosszában végighúzódó függönylégzsákok fokozzák a passzív biztonságot. Emellett mind a hét üléshez hárompontos biztonsági övek járnak, bár ez manapság egy luxusmodellben már elvárható. Az aktív biztonság érdekében egy csomó hárombetűs szerkentyű is része a GL felszereltségének: van itt az ABS, a BAS (fékasszisztens) és az ESP mellett egy igazi újdonság is, a TSA,


Galéria - kattintson a képre

azaz pótkocsi-stabilizáló asszisztens. Ez az ESP kiterjesztése, amely kritikus helyzetben arról is gondoskodik, hogy a vontatmány stabilitása is megmaradjon. Emellett a GL-osztályban is van PRE-SAFE rendszer, amely a baleseti helyzetet érzékelve megteszi a szükséges óvintézkedéseket, hogy a bent ülők túlélési esélyei a körülményekhez képest maximálisak lehessenek.

A Mercedes GL elsősorban persze Észak-Amerika gazdagjait célozza, akiknek az ML-osztály térkínálata kevés, így eddig elsősorban Cadllac, Lincoln vagy Lexus terepjárókat használtak. Épp ezért a gyártás is Amerikában folyik majd, ugyanabban az üzemben, ahol az ML- és az R osztály is készül. A bemutatót is Detroitban tartják január elején, és a forgalmazás is Amerikában indulhat meg előbb, 2006 tavaszán. Európába némi késéssel érkezik a típus, az első példányok csak jövő ősszel kerülhetnek új gazdáikhoz.