Bemutatkozik az új Hyundai Elantra

2006.04.14. 12:53

A kompakt koreai típusról New Yorkban rántották le a leplet, ami nem is véletlen, hisz az elsőként elkészített négyajtós változat elsősorban Észak-Amerikában lehet igazán sikeres.


Galéria - kattintson a képre

Az új Elantra érdekes módon megőrizte Magyarországon Lantra néven is forgalmazott közvetlen elődjének karakterét, bár a tervezők egyetlen csavart sem hagytak a régi típusból. A folytonosság érzése a fura arányokban keresendő: a lágyan egymásba olvadó tető és hátsó ajtó azt a benyomást kelti, mintha az autó egy nyúlánk ötajtós volna, pedig erről szó sincs: a csomagtér különálló egységet képez. Az az érzésünk, hogy a formaterv más Hyundai modellekével – például a Sonatáéval vagy a Tucsonéval – szemben egyáltalán nem átgondolt, egységes munka, annak ellenére, hogy tényleg vadiúj modellről van szó. A gömbölyded, viszonylag egyszerű alapformához sehogy sem illik az első fényszórók bonyolult, tagolt formája, és bár lehet, hogy később majd megszokjuk az Elantra furcsaságát, nem valószínű, hogy ezt az autót bárki a szépségéért választaná. Persze a legfontosabb vetélytársak – a négyajtós Civic és Corolla, vagy éppen az első generációs Ford Focus – sem épp a szépségükről híresek.


Galéria - kattintson a képre

A Hyundai szerint az új Elantra – amely természetesen minden irányban nagyobb, mint az elődje – összes vetélytársát megelőzi a belső térkínálat terén. Ennek bizonyítására szokatlan dolgot tettek: lemérték az autó teljes térfogatát, amely 3,17 köbméternek adódott. Ilyen mérést senki más nem csinál, így lemértek néhány vetélytársat is: a Civic Sedan állítólag csak 2,89 köbméteres, a Corolla Sedan pedig 2,91 köbméteres a Hyundai sajtóközleménye szerint. Ennél azonban sokkal többet mond a számunkra, hogy az Elantra csomagtere 396 literes, azaz nem igazán nagy, inkább átlag alatti ebben a kategóriában. Az Amerikában bemutatott változat egyetlen, kétliteres négyhengeres motorral lesz kapható, amely a számok szintjén nem nyújt semmi rendkívülit: a teljesítménye 138 lóerő, a legnagyobb forgatónyomatéka pedig 184 Nm. Az autót ráadásul ötsebességes manuális, vagy négysebességes automata váltóval készítik. A futómű az aktuális divatirányzatoknak megfelelően elöl McPherson, hátul pedig több lengőkaros rendszerű.

Összességében úgy tűnik, hogy a Hyundai tervezőinek sikerült egy ugyanolyan középszerű autót készíteniük, mint amilyen az Elantra mindig is volt. Elképzelhető persze, hogy hatalmas a fejlődés a számokkal ki nem fejezhető területeken, de erre legfeljebb egy alapos teszt deríthetne fényt. Azt egyelőre nem tudni, hogy ez a típus ebben a formában valaha is eljut-e Európába, mivel úgy hírlik, a Hyundai kontinensünkön egy csapott hátú ötajtós típussal szeretné megvetni a lábát az alsó középkategóriában, amely formatervében és műszaki megoldásaiban is eltérhet az amerikai Elantrától.