Citroën C-Métisse: jobb, mint KITT

2006.09.06. 12:51

A francia tanulmány többet tud, mint David Hasselhoff fekete Firebirdje, és nem is beszél vissza. A Párizsban bemutatkozó C-Métisse nem afféle unalmas majdnem szériagyártmány, amilyenekkel manapság oly gyakran untatnak minket az autógyártók. Vérbeli tanulmányautó, amilyenről a gyerekek álmodnak, szárnyas ajtókkal, sportautós menetteljesítményekkel, minimális károsanyag-kibocsátással és nevetséges fogyasztással.


Galéria - kattintson a képre

A 2 méter széles, 4,74 méter hosszú, de csupán 1,24 méter magas, 1,4 tonnás szerzet nem igazán sorolható be egyetlen kategóriába sem. A jellegzetes arányok alapján azt gondolhatnánk, hogy vérbeli szuperkupé, de a belső tere négyszemélyes, a motor elöl van, és ajtóból is négy van rajta, bár ezek mind felfelé nyílnak, akárcsak egy Lamborghinin. Az összhatás zavarba ejtően újszerű, ahogy el is várható egy Citroën tanulmánytól. Ráadásul a formai különcködés nem megy a hatékonyság rovására: a sok légbeömlő és a bonyolult orrkialakítás mellett a karosszéria 0,3-es légellenállási együtthatója meglepően jó eredménynek tűnik. Ráadásul a különleges hangulat nem csak az autó külsejére jellemző: belül is sci-fi hangulat uralkodik. A sötétszürke-fehér kárpitozástól, a kagylóforma ülésektől, és a vezető körül a tetőpanelen sorakozó kapcsolóktól bárki új galaxisokat felfedező űrhajósnak érezheti magát, már most, csillagidő szerint -317 683,7-ben is.

A C-Métisse műszaki szempontból sem mindennapi jármű. A PSA 2,7 literes, 208 lóerős, hathengeres dízelmotorja az első kerekeket hajtja, míg a hátsó kerekekhez két villanymotor csatlakozik. Ez utóbbiak együtt is csupán 20 lóerősek, viszont 400 Nm leadására képesek, így nemcsak a takarékoskodásban jutnak szerephez, de az autó gyorsulásán is sokat javítanak. A dízelmotoros hibrid hajtáslánc révén az autó akár 6,2 másodperc alatt is elérheti a 100 km/h-s sebességet, a végsebessége 250 km/h, de ugyanakkor 6,3 liter gázolaj is elég lehet a számára 100 kilométer megtételéhez.


Galéria - kattintson a képre

Azonban nem ezért jutott eszünkbe a címben szereplő idétlen Knight Rider-es hasonlat, hanem két másik funkció miatt. Az egyik, hogy a C-Métisse vezetője is nyomkodhat egy Boost gombot. Az autó ugyan ettől sem tanul meg repüli, de az összes motorja maximális teljesítményre kapcsol egy rövid időre, így az előzés soha nem okozhat gondot. A másik, hogy a Citroën tanulmányának is van lopakodó üzemmódja – itt ZEV mode a neve –, amikor csak a villanymotorok hajtják néma csendben. Igaz, ezt sem az ellenfél megtévesztése érdekében tudja, hanem azért, hogy városi forgalomban, alaposan feltöltött akkumulátorokkal a környezet szennyezése nélkül araszolhasson.

A Citroën C-Métisse megoldásainak egy része persze csak az álmainkba élhet tovább. Bár a Párizsi Autószalon látogatói élőben is megcsodálhatják, nem valószínű, hogy a közeljövőben bármi hasonló gyártásba kerülne. Azon viszont cseppet sem csodálkoznánk, ha a tanulmányautó néhány stílusjegye a Citroën típusainak következő generációján is felbukkanna.