A robotautók a városba mennek

2006.10.09. 14:24

Miután a sivatagi Grand Challenge akadályait sikerrel vették az önvezető kísérleti járművek, a DARPA városi környezetbe költözteti át a versenyt.

Az új technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai kormányügynökség az új eseményt Urban Grand Challenge-nek nevezte el, és új szabályokat alkotott. A robotautóknak ismeretlen, városi környezetet szimuláló pályán kell megtenniük kb. 100 kilométert, a közlekedési szabályok figyelembe vételével, minél rövidebb idő alatt. A szervezők természetesen a jármű- és a gyalogosforgalom szimulációjáról is gondoskodnak, és az autónak egy rövid időre szabályosan le is kell parkolniuk valahol. A versenyre előreláthatólag 2007 novemberében kerül sor.

Úgy néz ki, a nehéz feladat nem vette el a vállalkozó szellemű csapatok kedvét. Több mint 60 jelentkező akadt, és ezek közül 11-nek már oda is ítéltek 1-1 millió dollárnyi fejlesztési támogatást. Ezek a csapatok már a korábbi Grand Challenge versenyeken is bizonyítottak, ezért jutottak némi előnyhöz a többi jelentkezőhöz képest. Jórészt egyetemek, és autóipari cégek neveit találjuk a 11-es listán. A Stanford Egyetem a VW, a Carnegie Mellon Egyetem pedig a GM támogatásával fejleszti újabb prototípusát, de az Urban Grand Challenge-re készül az oktatási szférából az MIT, a Caltech, a Virginia Politechnic Institute és a Cornell Egyetem is, az ipar részéről pedig a Raytheon, a Honeywell Aerospace, az Autonomous Solutions, a Golem Group és az Oshkosh teherautógyár.

A tervek szerint még ebben a hónapban nyilvánosságra hozzák azon versenyzők listáját is, amelyek ugyan elindulhatnak az Urban Grand Challenge-en, de nem kapnak előzetes támogatást a DARPA-tól.