Kukába kerülhet a Chrysler

2007.02.15. 09:39

Egyesek szerint küszöbön áll a Daimler-Chrysler házasság széthullása, de előbb még alapos költségcsökkentésbe kezd a páros amerikai fele.

A Chryslerrel kapcsolatos összes probléma egy tőről fakad. Az amerikai gyártó az évtized elején végrehajtott drasztikus költségcsökkentések után csak rövid ideig volt nyereséges, tavaly viszont már 1,3 milliárd dollárnyi veszteséget termelt. A Chrysler deficitje nem mérhető a GM és a Ford által elbukott tízmilliárdos nagyságrendű összegekhez, és jórészt az amerikai autópiac átalakulásának köszönhető. A DaimlerChrysler tulajdonosai számára azonban így is fájdalmas, hiszen a Mercedes zsíros profitjából kell levonni.

Így ismét felmerült – az 1998-as fúzió óta sokadszor – annak a lehetősége, hogy a Mercedes és a Chrysler útjai ismét szétválnak. A hír egyelőre nem sokkal több puszta spekulációnál, és jól tudjuk, hogy a DaimlerChrysler első számú vezetője, Dieter Zetsche inkább a Chrysler megtartását és átalakítását szorgalmazza. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a Mercedes és a Chrysler kilenc éve képtelen kihasználni az összetartozásban rejlő lehetőségeket, és a Chrysler néhány évente elviszi azt a profitot, amit addig termelt. Egyes híresztelések szerint már meg is kezdődtek a tárgyalások a General Motors és a DaimlerChrysler között a Chrysler eladásáról, bár erre egyelőre nincsen semmiféle bizonyíték.

Az egyetlen biztos pont, hogy a Chryslernél újra húznak egy jó nagyot a nadrágszíjon. A tegnap bejelentett átszervezés sémája már ismerős lehet a GM és a Ford korábbi bejelentéseiből. Bezárnak néhány gyárat, elbocsátanak egy kisebb városnyi dolgozót, és a felszabaduló összeg egy részét a modellpaletta átalakítására és műszaki fejlesztésekre költik. A Chrysler persze kisebb léptékben teszi ezt, mint detroiti riválisai. Összesen 13 ezer alkalmazottól szabadulnak meg a következő három évben, és csupán a Newarkban működő gyártelepen szűnik meg a termelés, bár jövőre St. Louisban is megszűnik minimum egy műszak. Ezzel 400 ezer autós gyártókapacitástól szabadulnak meg. Emellett az alapanyagköltségeken is mintegy másfél milliárd dollárt szeretne spórolni a Chrysler.

Ami a vásárlók számára, így számunkra is sokkal lényegesebb információ, a fejlesztéseket nem lassítja le a legkisebb amerikai autógyártó, sőt, még inkább rákapcsol. Csak új, a jelenleginél hatékonyabb motorok és váltók fejlesztésére hárommilliárd dollárt költenek, és a következő két évben 20 teljesen új, és 13 felfrissített típus bemutatását tervezik. Ez azonban nem pazarlás. Egyrészt növeli a versenyképességet, másrészt szükséges ahhoz, hogy 2012-re az összes típus hét közös padlólemezen alapulhasson, ahogy tervezik, szemben a jelenleg használt 12-vel.

Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a Chrysler már 2008-ban ismét nyereséges lehet, és talán a Daimler-Chrysler házasság is megmarad, még ha a felek el is hidegültek egymástól. De ha nem lesz elég hatékony az átszervezés, akkor néhány éven belül GM-Chrylserről, Ford-Chryslerről vagy netán Toyota-Chryslerről beszélhetünk, a Mercedes pedig visszanyerheti az áhított függetlenséget.